Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23764
Tytuł: Deficyty edukacyjne i tożsamościowe uniwersalnego modelu edukacji wobec Aborygenów
Autor: Kulas, Ewelina
Słowa kluczowe: modele edukacyjne; wyparcie tożsamości etnicznej; uniwersalność; kontekst kulturowy; Aborygeni
Data wydania: 2022
Wydawca: Katowice : Morgenroth
Źródło: E. Kulas (red.), "Deficyty edukacji - diagnoza kulturowa" (S. 10-31). Katowice : Morgenroth
Abstrakt: W artykule rozpatrzony zostaje problem narzucenia państwowej i kościelnej edukacji Aborygenom australijskim i tasmańskim podczas kolonizacji. Autorka skupia się na roli pierwszych szkół aborygeńskich dzieci, gdzie edukacja miała wypierać z nich świadomość kulturową, tożsamość etniczną, wiedzę o naturze, życie w harmonii z otaczającą je fauną i florą. Obecnie system edukacji w Australii, zaczerpnięty głównie z modelu edukacyjnego Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, opiera się na indywidualizmie, daje prawo do wolności, wyboru oraz zrozumienia. W XXI w. każdy powinien mieć prawo do edukacji, zgłębiania wiedzy na każdej płaszczyźnie, jednak proponowane obszary zagadnień w edukacji zachodniej są ograniczone. Operują wiedzą ważną dla kultury amerykańskiej oraz europejskiej, nie uwzględniają wartości ważnych dla mniejszości etnicznych innych kontynentów, w tym Aborygenów. Krytyczna refleksja nad dążeniem do wypracowania uniwersalnego modelu edukacyjnego na całym świecie jest kluczowa, by zrozumieć do jakich deficytów edukacyjnych i tożsamościowych prowadzi.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23764
ISBN: 978-83-965536-0-7
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kulas_Deficyty_edukacyjne_i_tozsamosciowe_uniwersalnego_modelu_edukacji_wobec_Aborygenow.pdf953,4 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons