Abstrakt: | W artykule rozpatrzony zostaje problem narzucenia państwowej i kościelnej edukacji Aborygenom australijskim i tasmańskim podczas kolonizacji. Autorka skupia się na roli pierwszych szkół aborygeńskich dzieci, gdzie edukacja miała wypierać z nich świadomość kulturową, tożsamość etniczną, wiedzę o naturze, życie w harmonii z otaczającą je fauną i florą. Obecnie system edukacji w Australii, zaczerpnięty głównie z modelu edukacyjnego Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, opiera się na indywidualizmie, daje prawo do wolności, wyboru oraz zrozumienia. W XXI w. każdy powinien mieć prawo do edukacji, zgłębiania wiedzy na każdej płaszczyźnie, jednak proponowane obszary zagadnień w edukacji zachodniej są ograniczone. Operują wiedzą ważną dla kultury amerykańskiej oraz europejskiej, nie uwzględniają wartości ważnych dla mniejszości etnicznych innych kontynentów, w tym Aborygenów. Krytyczna refleksja nad dążeniem do wypracowania uniwersalnego modelu edukacyjnego na całym świecie jest kluczowa, by zrozumieć do jakich deficytów edukacyjnych i tożsamościowych prowadzi. |