Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/3197
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSocha, Irena-
dc.date.accessioned2018-04-25T11:41:40Z-
dc.date.available2018-04-25T11:41:40Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationK. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć (red.), "Literatura dla dzieci i młodzieży (1945-1989). T. 3" (S. 301-327). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn9788322621196-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/3197-
dc.description.abstractCzytelnictwo dzieci i młodzieży — od najwcześniejszych lat życia po koniec edukacji szkolnej i osiągnięcie dojrzałości — uznawane było w okresie PRL‑u za jedną z najistotniejszych kwestii społecznych, zarówno z perspektywy pedagogicznych procesów edukacyjno‑wychowawczych, jak i ze względów ideologiczno‑politycznych. Okres ten nie był oczywiście jednorodny, historyczno‑polityczne zwroty, przemiany społeczne i reformy edukacyjne wpływały na specyfikę edukacji czytelniczej i postawy czytelnicze młodego odbiorcy. Pamiętać trzeba także o dwoistej naturze zachowań czytelniczych: kierowanych — praktykowanych w szkole czy młodzieżowej organizacji, oraz spontanicznych — realizowanych swobodnie według indywidualnych upodobań, inspirowanych zwykle tradycją czytań rodzinnych i zainteresowaniami. Także w czytelnictwie dzieci — podobnie jak w odniesieniu do publiczności dorosłej — możemy mówić o wieloobiegowości czytelniczych praktyk, o uczestnictwie młodych w oficjalnej, a więc szkolnej, instytucjonalnej kulturze książki, ale równolegle w nieformalnej — rodzinnej czy towarzyskiej, a także o uczestnictwie w obiegu „źle widzianym” czy nawet niedozwolonym, podziemnym. Czytelnictwo dziecięco‑młodzieżowe od roku 1945 do końca lat 80. stanowiło, mimo zmieniających się warunków, zamkniętą epokę, miało bowiem istotne cechy wspólne. W latach 90. czytelnictwo to przedstawiało się już zupełnie inaczej ze względu na całkowicie nowy kontekst technologiczny i kulturowy. Współczesne badania czytelnictwa, jeśli chcą realizować, oprócz poznawczej, także istotną społecznie funkcję diagnostyczno‑prognostyczną, muszą objąć nowe obszary zagadnień i postawić nowe pytania, zwłaszcza dotyczące koegzystencji różnych dróg, narzędzi i kontekstów obcowania z piśmiennością i lekturami.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectczytelnictwo dziecipl_PL
dc.subjectczytelnictwo młodzieżypl_PL
dc.subjectczytelnictwopl_PL
dc.titleCzytelnictwo dzieci i młodzieży : zaryspl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Socha_Czytelnictwo_dzieci_i_mlodziezy_Zarys.pdf662,14 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons