DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Socha, Irena | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-25T11:41:40Z | - |
dc.date.available | 2018-04-25T11:41:40Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier.citation | K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć (red.), "Literatura dla dzieci i młodzieży (1945-1989). T. 3" (S. 301-327). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322621196 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3197 | - |
dc.description.abstract | Czytelnictwo dzieci i młodzieży — od najwcześniejszych lat życia po koniec
edukacji szkolnej i osiągnięcie dojrzałości — uznawane było w okresie PRL‑u
za
jedną z najistotniejszych kwestii społecznych, zarówno z perspektywy pedagogicznych
procesów edukacyjno‑wychowawczych,
jak i ze względów ideologiczno‑politycznych.
Okres ten nie był oczywiście jednorodny, historyczno‑polityczne
zwroty, przemiany społeczne i reformy edukacyjne wpływały na specyfikę edukacji
czytelniczej i postawy czytelnicze młodego odbiorcy. Pamiętać trzeba także
o dwoistej naturze zachowań czytelniczych: kierowanych — praktykowanych
w szkole czy młodzieżowej organizacji, oraz spontanicznych — realizowanych
swobodnie według indywidualnych upodobań, inspirowanych zwykle tradycją
czytań rodzinnych i zainteresowaniami. Także w czytelnictwie dzieci — podobnie
jak w odniesieniu do publiczności dorosłej — możemy mówić o wieloobiegowości
czytelniczych praktyk, o uczestnictwie młodych w oficjalnej, a więc szkolnej,
instytucjonalnej kulturze książki, ale równolegle w nieformalnej — rodzinnej czy
towarzyskiej, a także o uczestnictwie w obiegu „źle widzianym” czy nawet niedozwolonym,
podziemnym. Czytelnictwo dziecięco‑młodzieżowe
od roku 1945 do końca lat 80. stanowiło,
mimo zmieniających się warunków, zamkniętą epokę, miało bowiem istotne cechy
wspólne. W latach 90. czytelnictwo to przedstawiało się już zupełnie inaczej
ze względu na całkowicie nowy kontekst technologiczny i kulturowy. Współczesne
badania czytelnictwa, jeśli chcą realizować, oprócz poznawczej, także istotną
społecznie funkcję diagnostyczno‑prognostyczną,
muszą objąć nowe obszary
zagadnień i postawić nowe pytania, zwłaszcza dotyczące koegzystencji różnych
dróg, narzędzi i kontekstów obcowania z piśmiennością i lekturami. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | czytelnictwo dzieci | pl_PL |
dc.subject | czytelnictwo młodzieży | pl_PL |
dc.subject | czytelnictwo | pl_PL |
dc.title | Czytelnictwo dzieci i młodzieży : zarys | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|