DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Wilkoń, Teresa | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-16T07:23:12Z | - |
dc.date.available | 2018-05-16T07:23:12Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.citation | J. Jakóbczyk, K. Kralkowska-Gątkowska, M. Piekara (red.), "Alfabet Paszka : Berent, stylistyka (i okolice), Żeromski" (S. 301-310). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322619782 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3614 | - |
dc.description.abstract | "Przedmiotem moich rozważań jest próba rozszyfrowania zagadkowego
ujęcia motywu Magdaleny w opowiadaniu Stefana Żeromskiego,
zatytułowanego Magdalena, dotyczącego znanego obrazu
Giuseppego Ribery. Przy okazji podejmę tematykę ukształtowania
się gatunku i konwencji malarskiej oraz jej wpływu na Riberę.
Idzie o obraz Giuseppego Ribery, zwanego „Spagnoletto”
(1591—1652), malarza hiszpańskiego, żyjącego w Neapolu od 1634
roku. Obraz ten nosi tytuł Pieta. Został namalowany w 1637 roku
i stanowił własność klasztoru Kartuzów San Martino w Neapolu.
W roku 1907 Żeromski wraz z synem Adasiem zwiedzał ten klasztor.
Gdy po obejrzeniu kościoła skierował się do Skarbca, w którym
mnisi urządzili galerię malarską, oczom jego ukazał się wielki obraz
Ribery. Wrażenie było ogromne. Dał temu wyraz w Dzienniku,
a następnie w przedziwnym opowiadaniu — szkicu Magdalena (...)." (fragm.) | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Stefan Żeromski | pl_PL |
dc.subject | Magdalena | pl_PL |
dc.subject | Giuseppe Ribery | pl_PL |
dc.subject | Spagnoletto | pl_PL |
dc.subject | Pieta | pl_PL |
dc.title | "Pieta" Ribery : tajemnicze odkrycie Żeromskiego | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|