Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/3693
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWorsztynowicz, Anna-
dc.date.accessioned2018-05-17T11:28:04Z-
dc.date.available2018-05-17T11:28:04Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationZ. Dołęga (red.), "Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym. T. 1" (S. 87-112). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn9788322618783-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/3693-
dc.description.abstractW niniejszym tekście omówiono problematykę diagnozy sprawności intelektualnej dzieci w wieku szkolnym. Zasygnalizowano w nim problemy związane z definiowaniem podstawowych pojęć, a także przedstawiono trzy zasadnicze podejścia do diagnozy: testowe, jakościowe i profilowe. Zwrócono uwagę na korzyści i ograniczenia, jakie wiążą się z ich zastosowaniem oraz na typowe dla nich metody badawcze. Dokonanie trafnego wyboru typu podejścia diagnostycznego oraz prawidłowe przeprowadzenie procesu diagnozy wymaga od diagnosty kompetencji metodologicznych i diagnostycznych. O cechach dobrej diagnozy dziecka w wieku szkolnym oraz o ważnych zmiennych związanych z osobą badającego i sytuacją badania Z. Dołęga pisała już w pierwszym rozdziale niniejszego skryptu. Wydaje się, że w przypadku diagnozy sprawności intelektualnych pewne czynniki wpływające na przebieg i trafność diagnozy mogą okazać się szczególnie istotne. Należą do nich m.in.: motywacja osoby badanej do udziału w badaniu, wspomniany wyżej preferowany przez nią sposób funkcjonowania poznawczego, spostrzeganie wymagań sytuacji badania oraz lęk przed oceną, a także tzw. lęk testowy. A nast a si i Urbi na (1999) zauważają również, że rezultaty uzyskiwane w testach inteligencji mogą po części być efektem „ciepłych” versus „zimnych” relacji interpersonalnych między badanym a badającym, a nawet mogą zależeć od sposobu bycia badającego. Świadomość diagnosty w tym zakresie jest, co oczywiste, niezbędnym warunkiem prowadzenia dobrej diagnozy. Dokonanie rzetelnej diagnozy sprawności intelektualnej wymaga od psychologa doskonałego przygotowania i nie jest zadaniem łatwym. Mimo że w rozdziale tym wiele problemów jedynie zasygnalizowano, pozostaje mieć nadzieję, że okaże się pomocny w jego realizacji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectdzieci psychologia badaniapl_PL
dc.subjectsprawność intelektualna dzieci w wieku szkolnympl_PL
dc.titleOcena sprawności intelektualnej dzieci w wieku szkolnympl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Worsztynowicz_Ocena_sprawnosci_intelektualnej_dzieci_w_wieku_szkolnym.pdf557,6 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons