DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Worsztynowicz, Anna | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-17T11:28:04Z | - |
dc.date.available | 2018-05-17T11:28:04Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.citation | Z. Dołęga (red.), "Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym. T. 1" (S. 87-112). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322618783 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3693 | - |
dc.description.abstract | W niniejszym tekście omówiono problematykę diagnozy sprawności intelektualnej
dzieci w wieku szkolnym. Zasygnalizowano w nim problemy związane
z definiowaniem podstawowych pojęć, a także przedstawiono trzy zasadnicze podejścia
do diagnozy: testowe, jakościowe i profilowe. Zwrócono uwagę na korzyści
i ograniczenia, jakie wiążą się z ich zastosowaniem oraz na typowe dla nich
metody badawcze.
Dokonanie trafnego wyboru typu podejścia diagnostycznego oraz prawidłowe
przeprowadzenie procesu diagnozy wymaga od diagnosty kompetencji metodologicznych i diagnostycznych. O cechach dobrej diagnozy dziecka w wieku
szkolnym oraz o ważnych zmiennych związanych z osobą badającego i sytuacją
badania Z. Dołęga pisała już w pierwszym rozdziale niniejszego skryptu. Wydaje
się, że w przypadku diagnozy sprawności intelektualnych pewne czynniki wpływające
na przebieg i trafność diagnozy mogą okazać się szczególnie istotne. Należą
do nich m.in.: motywacja osoby badanej do udziału w badaniu, wspomniany
wyżej preferowany przez nią sposób funkcjonowania poznawczego, spostrzeganie
wymagań sytuacji badania oraz lęk przed oceną, a także tzw. lęk testowy. A nast
a si i Urbi na (1999) zauważają również, że rezultaty uzyskiwane w testach
inteligencji mogą po części być efektem „ciepłych” versus „zimnych” relacji interpersonalnych
między badanym a badającym, a nawet mogą zależeć od sposobu
bycia badającego. Świadomość diagnosty w tym zakresie jest, co oczywiste, niezbędnym
warunkiem prowadzenia dobrej diagnozy.
Dokonanie rzetelnej diagnozy sprawności intelektualnej wymaga od psychologa
doskonałego przygotowania i nie jest zadaniem łatwym. Mimo że w rozdziale
tym wiele problemów jedynie zasygnalizowano, pozostaje mieć nadzieję, że okaże
się pomocny w jego realizacji. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | dzieci psychologia badania | pl_PL |
dc.subject | sprawność intelektualna dzieci w wieku szkolnym | pl_PL |
dc.title | Ocena sprawności intelektualnej dzieci w wieku szkolnym | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|