DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Ślęzak, Piotr | - |
dc.date.accessioned | 2017-11-19T17:27:12Z | - |
dc.date.available | 2017-11-19T17:27:12Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.isbn | 978-83-226-1818-9 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/382 | - |
dc.description.abstract | Niniejsza praca jest poświęcona niektórym aspektom wykonywania
oraz ochrony prawa do wizerunku. Do zajęcia się tą problematyką
skłaniają mnie dwie okoliczności. Po pierwsze, ochronie
prawa do wizerunku służą w systemie prawa cywilnego dwie grupy
norm zawartych w dwóch różnych aktach prawnych: kodeksie
cywilnym i prawie autorskim. Wypada w związku z tym zastanowic
się, czy podmiot, przedmiot i treść tych regulacji są zbieżne,
czy też zostały one różnie ukształtowane.
Po drugie, różnorodne podejście do istoty prawa do wizerunku.
W tradycyjnym ujęciu prawo do wizerunku należy do praw osobistych
człowieka. Jest dobrem niezbywalnym. W życiu gospodarczym
współczesnego społeczeństwa jednakże wykształciły się różne
sposoby komercjalizacji dóbr osobistych. Przykładem komercjalizacji
prawa do wizerunku jest zjawisko merchandisingu. Istota tej instytucji
polega na specyficznym połączeniu dobra materialnego —
towaru (rzeczy w rozumieniu prawa rzeczowego) z promującym go
dobrem niematerialnym. Przedsiębiorca posługuje się cudzym wizerunkiem
w celach promocyjnych. Dla osiągnięcia efektu marketingowego
wykorzystuje popularność, jaką własną działalnością
zdobyła określona osoba (aktor, piosenkarz, sportowiec, polityk itp.).
Także producenci reklam często starają się umieścić w przekazie
reklamowym znaną odbiorcom osobę. Przykład ten pokazuje, że
warto zastanowić się nad majątkowym wymiarem prawa do wizerunku. Ochrona prawa do wizerunku jest zagadnieniem o dużej doniosłości
społecznej; istotnym zarówno dla osób, które dochodzą ochrony,
jak i dla podmiotów wykorzystujących wizerunki. Z jednej strony
jest to instytucja prawna chroniąca konkretne dobro osobiste przed
bezprawnym wykorzystywaniem, a z drugiej strony określająca
granice, w których powinny mieścić się działania podmiotów korzystających
z wizerunku.
Niniejsza praca zawiera informacje cenne dla osób sporządzających
i wykorzystujących wizerunki w codziennej pracy: fotografów,
filmowców i pracowników stacji telewizyjnych. Może też stanowić
istotną pomoc dydaktyczną dla studentów szkół filmowych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | ochrona prawa do wizerunku | pl_PL |
dc.subject | prawo autorskie | pl_PL |
dc.subject | prawo do wizerunku | pl_PL |
dc.title | Ochrona prawa do wizerunku | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/book | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (Szk. Film.)
|