Abstrakt: | "Związki polityki z mediami są relacjami władzy mającymi 2 wymiary: władzy
nad mediami i władzy mediów. W pierwszym wymiarze chodzi o sytuację, w której
media nie odzwierciedlają rzeczywistości, ukazują świat tendencyjnie, czy też
tworzą pewne historie. Treści ukazywane w środkach masowego przekazu często
kształtowane są przez polityczne motywy, a rządy, partie i politycy są w dużej
mierze bezpośrednio zainteresowani rezultatem działania mediów. Zamieszczanie
urywków wypowiedzi polityków, ich sesje zdjęciowe, tworzenie obrazów i idei
może zmienić nieprzychylne wobec nich nastawienie i pozwolić np. politykom pozostać
u władzy oraz wpływać na procesy demokratyczne.
Sprawą równie ważną jest drugi wymiar relacji między polityką a mediami:
wpływ mediów na relacjonowany przez nie świat, czyli władza nad ludźmi i wydarzeniami.
„Czasem można odnieść wrażenie, że »polityka« to jest właśnie to, co
pojawia się w telewizji czy prasie, że w życiu politycznym liczy się tylko wizerunek:
ci, którzy mają władzę nad obrazem, panują nad rzeczywistością; nie mamy
już prawdziwej polityki, mamy politykę wirtualną”. |