Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/3995
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMasłoń, Sławomir-
dc.date.accessioned2018-05-25T11:34:10Z-
dc.date.available2018-05-25T11:34:10Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationJ. Mydla, A.Wilczek, T. Gnat (red.), "Nature(s): environments we live by in literary and cultural discourses" (S. 162-175). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn9788322622568-
dc.identifier.isbn9788380120259-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/3995-
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest filmowi Antychryst Larsa von Triera, którego prezentacja w Cannes wywołała skandal w przeciwieństwie do nagrodzonego Złotą Plamą kilka lat wcześniej filmu Tańcząc w ciemnościach. Choć na pierwszy rzut oka tak różne, oba filmy wykazują liczne zbieżności i należą do głównego nurtu tematyki utworów von Triera, traktującego o fantazjach kobiecości. Tezą artykułu jest to, że gwałtowna reakcja publiczności, a przede wszystkim krytyki, na treść utworu jest nieuświadomioną obroną przed tym, czego nie chciano w filmie dostrzec (czyli ma ona wartość symptomatyczną). Chcąc uniknąć analizy powodu tych gwałtownych reakcji, zinterpretowano film jako bzdurną weiningerowską historyjkę o wojnie płci, okraszoną przemocą i pornografią, zapominając o tym, że centrum konstelacji przedstawionej w Antychryście, czyli Wiedźma, to tylko inne wcielenie typowej bohaterki von Triera, za każdym razem uosabiającej idealny obraz kobiety wyprodukowany przez patriarchat. Von Trier posłużył się tym obrazem z wirtuozerią, wpisując go w swój wielokrotnie powtarzany schemat kobiety składającej z siebie ofiarę. Zatem w Antychryście Apokalipsa to w rzeczywistości Pasja. Jednak tym razem reżyser pozbawił film jakiegokolwiek sentymentalnego kontekstu, który obecny był na przykład w Przełamując fale czy Tańcząc w ciemnościach. Jak wskazuje reakcja krytyki i publiczności, patriarchalna fantazja pozbawiona takiego kontekstu to czysta trauma. Pokazanie, że tak właśnie jest, to niekwestionowane osiągnięcie von Triera.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectAntychrystpl_PL
dc.subjectLars von Trierpl_PL
dc.titleThe passion of Antichrist, or how to educate your therapistpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Maslon_The_passion_of_Antichrist.pdf344,96 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons