DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Masłoń, Sławomir | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-25T11:34:10Z | - |
dc.date.available | 2018-05-25T11:34:10Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | J. Mydla, A.Wilczek, T. Gnat (red.), "Nature(s): environments we live by in literary and cultural discourses" (S. 162-175). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322622568 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380120259 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3995 | - |
dc.description.abstract | Artykuł poświęcony jest filmowi Antychryst Larsa von Triera, którego prezentacja
w Cannes wywołała skandal w przeciwieństwie do nagrodzonego Złotą Plamą kilka
lat wcześniej filmu Tańcząc w ciemnościach. Choć na pierwszy rzut oka tak różne, oba
filmy wykazują liczne zbieżności i należą do głównego nurtu tematyki utworów von
Triera, traktującego o fantazjach kobiecości. Tezą artykułu jest to, że gwałtowna reakcja
publiczności, a przede wszystkim krytyki, na treść utworu jest nieuświadomioną obroną
przed tym, czego nie chciano w filmie dostrzec (czyli ma ona wartość symptomatyczną).
Chcąc uniknąć analizy powodu tych gwałtownych reakcji, zinterpretowano film jako
bzdurną weiningerowską historyjkę o wojnie płci, okraszoną przemocą i pornografią,
zapominając o tym, że centrum konstelacji przedstawionej w Antychryście, czyli Wiedźma,
to tylko inne wcielenie typowej bohaterki von Triera, za każdym razem uosabiającej
idealny obraz kobiety wyprodukowany przez patriarchat. Von Trier posłużył się tym
obrazem z wirtuozerią, wpisując go w swój wielokrotnie powtarzany schemat kobiety
składającej z siebie ofiarę. Zatem w Antychryście Apokalipsa to w rzeczywistości Pasja.
Jednak tym razem reżyser pozbawił film jakiegokolwiek sentymentalnego kontekstu,
który obecny był na przykład w Przełamując fale czy Tańcząc w ciemnościach. Jak wskazuje reakcja krytyki i publiczności, patriarchalna fantazja pozbawiona takiego kontekstu to czysta trauma. Pokazanie, że tak właśnie jest, to niekwestionowane osiągnięcie von Triera. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Antychryst | pl_PL |
dc.subject | Lars von Trier | pl_PL |
dc.title | The passion of Antichrist, or how to educate your therapist | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|