Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4509
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMąka-Poulain, Eliene-
dc.date.accessioned2018-06-12T12:58:40Z-
dc.date.available2018-06-12T12:58:40Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationJ. Szurman, A. Woźniakowska, K. Kowalczyk-Twarowski (red.), "The self industry : therapy and fiction" (S. 178-189). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn9788380124240-
dc.identifier.isbn9788380124257-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/4509-
dc.description.abstractW opublikowanym w roku 1975 tomiku North (Północ) irlandzki poeta Seamus Heaney odnosi się do konfliktu w Irlandii Północnej, przywołując wydarzenia z odległej przeszłości i odwołując się do mitu. Tematem wierszy jest nie tylko cierpienie niewinnych ofiar przemocy, lecz także próba odpowiedzi na pytanie, czy możliwe jest zakończenie konfliktu i uzdrowienie społeczności, które w tym konflikcie uczestniczą – tak na poziomie indywidualnym, jak i na poziomie zbiorowości. Judith Lewis Herman w monografii Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence from Domestic Abuse to Political Terror (1997) twierdzi, że powszechnie znane doświadczenie wglądu, umożliwiające radzenie sobie z traumą i w wyniku tego uzdrowienie, polega na uświadomieniu sobie własnej historii, w tym wypartych uczuć i wspomnień. Takie doświadczenie jest dostępne nie tylko jednostkom, ale całym społecznościom, twierdzi Herman. W tomiku North jednym z ważniejszych wydarzeń, które umożliwiają poecie zmierzenie się z przeszłością, jest obecność wikingów na terenie Irlandii w VIII i IX wieku. Ten temat ze szczególną siłą powraca w trzech wierszach analizowanych w artykule: Funeral Rites, North i Viking Dublin: Trial Pieces. Obrazy przywołujące Irlandię ery wikingów są tutaj dwuznaczne, często szokujące. „Ja” liryczne oscyluje między głosem jednostki i głosem zbiorowości. Symbole odnoszące się do skandynawskich najeźdźców są przejmowane przez irlandzkich Celtów, a częścią procesu umożliwiającego zrozumienie bliższej przeszłości staje się uświadomienie sobie, jak bardzo złożona jest tożsamość każdej społeczności. Heaney ostatecznie sugeruje, że uzdrowienie jest możliwe, ale proces, który może do niego doprowadzić, jest niezwykle trudny i długotrwały. W wierszu North głosy przeszłości są nie tylko źródłem wiedzy określającej własną tożsamość, ale również instruują, że zrozumienie własnej przeszłości staje się możliwe również poprzez akt uzewnętrznienia historii w czynności pisania.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherKatowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectSeamus Heaneypl_PL
dc.subject"Północ"pl_PL
dc.title"In Violence and Epiphany" : Seamus Heaney's "North"pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Maka_Poulain_In_violence_and_epiphany.pdf380,82 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons