DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Mąka-Poulain, Eliene | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-12T12:58:40Z | - |
dc.date.available | 2018-06-12T12:58:40Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | J. Szurman, A. Woźniakowska, K. Kowalczyk-Twarowski (red.), "The self industry : therapy and fiction" (S. 178-189). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788380124240 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380124257 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4509 | - |
dc.description.abstract | W opublikowanym w roku 1975 tomiku North (Północ) irlandzki poeta Seamus Heaney
odnosi się do konfliktu w Irlandii Północnej, przywołując wydarzenia z odległej przeszłości
i odwołując się do mitu. Tematem wierszy jest nie tylko cierpienie niewinnych ofiar przemocy,
lecz także próba odpowiedzi na pytanie, czy możliwe jest zakończenie konfliktu i uzdrowienie
społeczności, które w tym konflikcie uczestniczą – tak na poziomie indywidualnym, jak i na
poziomie zbiorowości.
Judith Lewis Herman w monografii Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence from
Domestic Abuse to Political Terror (1997) twierdzi, że powszechnie znane doświadczenie wglądu,
umożliwiające radzenie sobie z traumą i w wyniku tego uzdrowienie, polega na uświadomieniu
sobie własnej historii, w tym wypartych uczuć i wspomnień. Takie doświadczenie jest dostępne nie tylko jednostkom, ale całym społecznościom, twierdzi Herman. W tomiku North jednym
z ważniejszych wydarzeń, które umożliwiają poecie zmierzenie się z przeszłością, jest obecność
wikingów na terenie Irlandii w VIII i IX wieku. Ten temat ze szczególną siłą powraca w trzech
wierszach analizowanych w artykule: Funeral Rites, North i Viking Dublin: Trial Pieces. Obrazy
przywołujące Irlandię ery wikingów są tutaj dwuznaczne, często szokujące. „Ja” liryczne oscyluje
między głosem jednostki i głosem zbiorowości. Symbole odnoszące się do skandynawskich
najeźdźców są przejmowane przez irlandzkich Celtów, a częścią procesu umożliwiającego zrozumienie
bliższej przeszłości staje się uświadomienie sobie, jak bardzo złożona jest tożsamość
każdej społeczności. Heaney ostatecznie sugeruje, że uzdrowienie jest możliwe, ale proces, który
może do niego doprowadzić, jest niezwykle trudny i długotrwały. W wierszu North głosy przeszłości
są nie tylko źródłem wiedzy określającej własną tożsamość, ale również instruują, że zrozumienie
własnej przeszłości staje się możliwe również poprzez akt uzewnętrznienia historii
w czynności pisania. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Seamus Heaney | pl_PL |
dc.subject | "Północ" | pl_PL |
dc.title | "In Violence and Epiphany" : Seamus Heaney's "North" | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|