Abstract: | W niniejszej pracy chciałem ukazać cele i aspiracje oświatowe oraz przede
wszystkim wynikające z nich aspiracje życiowe i zawodowe młodzieży szkół
ponadgimnazjalnych (średnich i zasadniczych szkół zawodowych, klas
młodzieżowych) na podstawie badań przeprowadzonych w dziewięciu szkołach
ponadgimnazjalnych powiatu wodzisławskiego.
Moim zdaniem, badania te wypadły zadowalająco. Z założonych przeze mnie
hipotez wynika, że młodzież szkół ponadgimnazjalnych można określić jako młodych
ludzi mających częściowo sprecyzowane aspiracje, dla których nie bez znaczenia jest
wpływ rodziny, środowiska rówieśniczego, szkoły. Niestety, założone przeze mnie
hipotezy nie zostały w stu procentach potwierdzone, co moim zdaniem potwierdza
słuszność wyboru tematu pracy i konieczność kontynuowania badań tego zagadnienia
w przyszłości, oraz objęcia nimi większego terenu. Niezależnie jednak od tego,
w jakim stopniu udało mi się zrealizować pierwotne zamysły tej pracy,
przedstawione i omówione w niej wyniki badań w jakimś stopniu ułatwiają
zrozumienie dążeń i oczekiwań młodego pokolenia odnośnie kontynuacji nauki oraz
późniejszej pracy zawodowej i życia prywatnego związanego z założeniem rodziny
i funkcjonowaniem w społeczeństwie. Wyniki owych badań pozostawiają nadal wiele
spraw otwartych, których kontynuacja jest niezbędna dla oddania pełnego obrazu
oczekiwań i dążeń młodych ludzi uczących się w szkołach ponadgimnazjalnych.
Aspiracje życiowe, zawodowe i oświatowe młodych ludzi uczących się w szkołach
ponadgimnazjalnych i policealnych są obiektem moich ciągłych zainteresowań.
Na bieżąco śledzę zmiany, jakim ulegają, przeprowadzając rozmowy ze swoimi
uczniami i słuchaczami. Jednak dopiero praca ta przekonała mnie, że same wywiady
i rozmowy nie oddają dokładnie istoty problemu i wystarczają jedynie na określenie
pewnych hipotez. Wnikliwa i szczegółowa analiza badań socjologiczno –
pedagogicznych, które przeprowadziłem, pozwoliła mi na wyciągniecie określonych
wniosków, które przekonały mnie, że badania na ten temat powinny być prowadzone
na szerszą skalę (na obszarze województw czy kraju), a wnioski powinny prowadzić
do zmiany określonych zachowań decydentów umożliwiając np. większe korzystanie
z dóbr kultury młodzieży wiejskiej, zatrzymanie wykształconej młodzieży w naszym
kraju, umożliwienie realnego planowania przyszłości młodym ludziom, których
aspiracje życiowe i zawodowe, nie są tylko wymysłem i mrzonką, ale stanowią realny
cel, który może zostać zrealizowany w przyszłości. Badania te powinny również być
szeroko upowszechnione, szczególnie wśród nauczycieli i wychowawców,
pozwalając im na rozwijanie i kształtowanie aspiracji pozytywnych, a tłumienie
i eliminowanie aspiracji negatywnych wśród swych uczniów i wychowanków.
Wyniki tych badań mogą być doskonałym materiałem dla organów planujących
kierunki kształcenia (organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne, uczelnie) na
poziomie ponadgimnazjalnych szkół średnich i wyższych, tak aby można było
otwierać określone kierunki kształcenia zgodnie z aspiracjami oświatowymi
i zawodowymi uczniów szkół ponadgimnazjalnych. |