Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/5134
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.advisorBarański, Marek-
dc.contributor.authorCzyż, Anna-
dc.date.accessioned2018-07-03T11:35:10Z-
dc.date.available2018-07-03T11:35:10Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/5134-
dc.description.abstractJednym z podstawowych kierunków zmian w państwach Europy Środkowe j okresu transformacji ustrojowej stała się decentralizacja władzy publicznej poprze z tworzenie struktur samorządu terytorialnego. Podstawowe regulacje dotyczące samorządu terytorialnego zawarte zostały w nowych demokratycznych konstytucjach, ustawach samorządowych oraz ordynacjach wyborczych opartych na zasadach powszechnego, równego, bezpośredniego prawa wyborczego. Wyłania się z nich wspólny katalog zasad , w oparciu o które działają jednostki s amorządu terytorialnego w krajach wyszehradzkich: 1) gmin a oraz wyższa jednostka samorządu terytorialnego j e s t niezależną, samodzielną jednostką podziału terytorialnego, a przynależność do tych społeczności ma charakter powszechny, powstający z mocy prawa, 2) jednostkom samorządu terytorialnego przyznana została osobowość prawna, dzięki czemu posiadają one prawo zarządzania własnym majątkiem oraz środkami finansowymi w sposób niezależny i samodzielny w oparciu o warunki określone w prawie ( istotny jest fakt wyodrębnienia kategorii mienia komunalnego oraz niezależnego od budżetu państwa budżetu gminnego) . 3) jednostkom samorządu terytorialnego przekazana została do wykonania część zadań publicznych, które wykonują one we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność i są ograniczone w tym zakresie tylko przepisami prawa , a ich działalność podlega nadzorowi ze strony państwa tylko w oparciu o zasadę legalności , 4) jednostki samorządu terytorialnego posiadają prawo wydawania aktów prawa miejscowego w zakresie przyznanych im zadań publicznych, 5) mieszkańcy jednostek samorządu terytorialnego otrzymali prawo wyboru swoich przedstawicieli do organów tych jednostek oraz prawo bezpośredniego udziału w sprawach wspólnoty lokalnej czy regionalnej poprzez podejmowanie decyzji w referendum lokalnym czy poprzez inne formy demokracji bezpośredniej przewidziane w prawie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Uniwersytet Śląskipl_PL
dc.subjectpaństwa Grupy Wyszehradzkiejpl_PL
dc.subjectsamorząd terytorialnypl_PL
dc.titleSamorząd terytorialny w państwach Grupy Wyszehradzkiejpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesispl_PL
Pojawia się w kolekcji:Rozprawy doktorskie (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Czyz_Samorzad_terytorialny_w_panstwach_Grupy_Wyszehradzkiej.pdf9,19 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.