Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/5187
Tytuł: O kognitywnych i społecznych uwarunkowaniach pamięci
Autor: Kajfosz, Jan
Słowa kluczowe: pamięć społeczna; tradycja; tradycja wynaleziona; konstruktywizm społeczny; antropologia kognitywna; socjologia wiedzy
Data wydania: 2012
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Źródło: M. Wójcicka, J. Adamowski (red.), "Pamięć jako kategoria rzeczywistości kulturowej" (S. 21-31). Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Nr Serii/Raportu: Tradycja dla współczesności;Tom 6
Abstrakt: The aim of the paper is to consider the co-influence of cognitive and social conditions on the reconstruction of the past within individual memories. The point of the departure is the assertion, that memory which would flawlessly represent the past is not possible (G. Borges). The issue is to examine the forgetting of the difference between immediate experience and its further representations occuring under new conditions. By means of general semantics, the theory of magic (B. Malinowski) as well as the theory of cognitive blending (M. Turner, G. Fauconnier) the author tries to answer the question, how diverse representations of the past can merge in one social memory. First, he points at the necessity to distinguish the memory as a code (langue) and memory as a text (parole) even if one of such memory layers mutually determines the other one. Second, he considers the problem of identification of map with territory (A. Korzybski) crucial for understanding of confusions between past experiences and their representations in memories.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/5187
ISBN: 9788377842560
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kajfosz_O_kognitywnych_i_spolecznych_uwarunkowaniach_pamieci.pdf754,67 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.