Abstrakt: | Moja rozprawa jest pierwszą próbą zebrania wszystkich wątków związanych z
obecnością malarza i jego twórczości na ekranach, zarówno kinowych, jak i telewizyjnych.
Dotychczas powstawały z tego zakresu sporadyczne artykuły, najczęściej podejmujące
najłatwiejszy do ujęcia aspekt zagadnienia, a mianowicie obecność na ekranie
samej postaci artysty.Inspiracje twórczością Goi w kinie hiszpańskim, jako element szerszego zjawiska,
wymagają niewątpliwie, by ukazać je na tle odniesień do prac i biografii artysty w innych
dziedzinach sztuki, zarysować rolę mistrza w budowaniu hiszpańskiej tożsamości
kulturowej oraz wprowadzić czytelnika w obszar jego sztuki i życia pod kątem przyszłych
odniesień filmowych. Tym aspektom poświęciłam pierwszą część mojej rozprawy,
mającą charakter wprowadzający. W części drugiej analizuję zebrany materiał filmowy,
dzieląc go pod względem trzech najczęstszych reminiscencji tematycznych, nie
stroniąc też od analizy warstwy wizualnej, mającej tu jednak na celu pokazanie związków
treściowych. W ostatniej, trzeciej części próbuję zgłębić istotę estetycznych odniesień
do dzieła mistrza, zajmując się portretami, sceneriami i rekwizytami „malowanymi
kamerą”, a także, w rozdziale ostatnim, podsumowując typy formalnych nawiązań do
grafiki i malarstwa, które mogą być odczytywane nie tylko w kontekście twórczości
Goi, ale również w szerszym kręgu spotkań plastyki i filmu. |