Abstrakt: | Problemem wciąż otwartym i słabo obecnym jest mur berliński w odniesieniu do przemian
zapoczątkowanych przez 1989 rok w Internecie. W pracy sugeruję jedynie możliwość
odniesienia się źródeł internetowych w wypadku dyskusji o architekturze byłej NRD.
Interesuje mnie istnienie muru berlińskiego jako szczególnego rodzaju granicy,
łączącej cechy materialnego obiektu i konstrukcji symbolicznej. Ciekawią mnie
metamorfozy muru, jego medialna kariera, zdolność do budowania sensów, wyobrażeń i
podleganie manipulacjom. W pracy będzie mnie interesowała nie tyle obecność muru
berlińskiego w perspektywie historycznej (choć także), co sposoby jego funkcjonowania
jako obiektu przyjmującego różne role w filmowych konkretyzacjach i jego symboliczna
referencyjność. Będę chciała pokazać, że filmowe reprezentacje przeszłości z motywami
muru berlińskiego są świadectwem procesu porządkowania historycznych punktów
odniesienia i przepracowywania historycznej zmiany. Przemawiają za tym sposoby
konstruowania filmowych narracji, tak w warstwie fabularnej, jak i formalnej,
przywołujące znane wątki kinematograficznego imaginarium. Nie są one przywoływane
przypadkowo; filmy o murze tworzą nurt oparty na wspólnych motywach, który próbuje
oswoić zmianę, uobecnić ją w pamięci kulturowej i społecznej świadomości. Uznałam, że
odniesienia do zmiany związanej z tzw. upadkiem muru i zjednoczeniem Niemiec powinny
być również wpisane w szerszy kontekst historyczny, społeczny i medialny. |