Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/5388
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJaskóła, Ewa-
dc.contributor.advisorStawnicka, Jadwiga-
dc.contributor.authorJędrych, Karolina-
dc.date.accessioned2018-07-17T05:56:42Z-
dc.date.available2018-07-17T05:56:42Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/5388-
dc.description.abstractPróżno na bibliotecznych półkach szukać biografii Marii Krüger, wspomnień o niej, czy opublikowanej korespondencji. Podobnie bezowocne okazuje się wertowanie czasopism, także tych naukowych. Wzmianki o twórczości w opracowaniach zbiorowych, poświęconych określonemu tematowi (np. prozie dla dziewcząt czy powieści historycznej dla młodego czytelnika), kilkanaście recenzji powieści, jeden wywiad, reportaż, list dostarczają niewielu informacji i sprawiają, że pisanie o twórczości Krüger staje się jednocześnie bardzo proste i Próżno na bibliotecznych półkach szukać biografii Marii Krüger, wspomnień o niej, czy opublikowanej korespondencji. Podobnie bezowocne okazuje się wertowanie czasopism, także tych naukowych. Wzmianki o twórczości w opracowaniach zbiorowych, poświęconych określonemu tematowi (np. prozie dla dziewcząt czy powieści historycznej dla młodego czytelnika), kilkanaście recenzji powieści, jeden wywiad, reportaż, list dostarczają niewielu informacji i sprawiają, że pisanie o twórczości Krüger staje się jednocześnie bardzo proste i niesamowicie trudne. Proste – nie ma konieczności czytania kolejnych opracowań twórczości, ustosunkowania się do sądów naszych poprzedników, tworzy się pierwsze interpretacje dorobku autorki. Trudne – podczas badań okazuje się, że wielość motywów czy problemów występujących w powieściach wystarczyłaby na napisanie niejednej pracy. Konieczna staje się rygorystyczna selekcja materiału oraz jednoczesna próba zaprezentowania w pracy nie tylko problematyki, lecz także treści interpretowanych powieści, które przecież nie są powszechnie znane. Przyglądając się dorobkowi pisarskiemu Marii Krüger postanowiłam zawęzić zakres swoich badań do prezentacji bohaterek powieści, których wirtualnym odbiorcą jest dziewczyna lub kobieta oraz powieści, których główną bohaterką jest dziewczynka, dziewczyna i kobieta. Ze swoich analiz wyłączyłam jednak dylogię o Karolci (książeczki Karolcia, 1959; Witaj Karolciu, 1970). Są to krótkie opowieści realno magiczne oparte na tym samym schemacie fabularnym2: główna bohaterka znajduje magiczny koralik, który spełnia wszystkie życzenia. W drugiej części jest to niebieska kredka, którą cokolwiek się narysuje – ożywa. W książeczkach tych ważni się nie tyle bohaterowie, co ich magiczne przygody, które przytrafiają się w realnym świecie. Prostota bohaterki i świata przedstawionego nie jest minusem tej dylogii, ale wyraźnie różni ją od pozostałych powieści Krüger. Niemniej jednak Karolcia posłuży jako kontekst dla omawianych powieści.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Uniwersytet Śląskipl_PL
dc.subjectMaria Krügerpl_PL
dc.subjectpowieść dla dziewczątpl_PL
dc.subjecttwórczośćpl_PL
dc.subjectkobieta w literaturzepl_PL
dc.titlePortret dziewczynki, dziewczyny i kobiety w powieściach Marii Krügerpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesispl_PL
Appears in Collections:Rozprawy doktorskie (W.Hum.)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jedrych_Portret_dziewczynki_dziewczyny_i_kobiety.pdf1,75 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record


Items in RE-BUŚ are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.