Abstrakt: | Trzon badawczy dysertacji stanowi wielostronna analiza wybranych wpisów (postów) umieszczanych na forach dyskusyjnych, które są jednocześnie źródłem materiału badawczego. Interesowały mnie takie portale, których użytkownikami jest głównie młodzież6 (choć anonimowość w Internecie wyklucza jednoznaczne stwierdzenie, czy tak jest w istocie w każdym przypadku). Po przeanalizowaniu piętnastu różnych forów i po konsultacji z uczniami, z którymi pracuję na co dzień, wybrałam ostatecznie sześć adresów internetowych: http://www.e-nastolatki.pl/forum/, http://www.forumzn.pl/, http://www.znajomi.biz/, http://nastek.pl/forum/, http://www.poszkole.pl/, www.nk.pl. Pojedyncze przykłady, które zwróciły moją uwagę, pochodzą także z innych forów dyskusyjnych, np. www.m-forum.pl, www.e-mlodzi.pl. W zbieranie materiału językowego zostali
zaangażowani również uczniowie Gimnazjum nr 5 w Jaworznie, którzy stanowili „żywy” przedmiot badań - wypełniali ankiety7, wykonywali ćwiczenia związane z komunikacją w Internecie, a także
brali udział w projekcie edukacyjnym: Jak i po co komunikujemy się w Internecie? Efekty tego
projektu zaprezentowali rodzicom na jednym z zebrań. Wykorzystałam także wypracowania uczniów
do porównania języka używanego na potrzeby wymagań w szkole (w sytuacji oficjalnej) z językiem
używanym na forach. Zaplecze badawcze stanowią istniejące prace na temat zmian i stanu
polszczyzny w kontekście głębokich i wielokierunkowych przeobrażeń w szeroko rozumianej kulturze
i komunikacji (zob. Bibliografia). |