Abstrakt: | Zaprezentowane w niniejszej pracy badania dotyczyły kilku zagadnień. Pierwszym zagadnieniem było określenie, jaki jest emocjonalny, poznawczy i behawioralny wizerunek ciała dorastających dziewcząt i chłopców w trzech fazach adolescencji. Przeprowadzone badania potwierdziły, że dziewczęta, w porównaniu
z chłopcami cechuje bardziej negatywny wizerunek ciała. Mimo tego, dorastający chłopcy również doświadczają dyskomfortu związanego z własnym ciałem i podejmują różne metody zmiany ciała w celu podniesienia własnej atrakcyjności. Drugim zagadnieniem było zbadanie roli różnych aspektów relacji rówieśniczych w rozwoju wizerunku ciała młodzieży. Przeprowadzone badania pozwoliły na wyłonienie predyktorów rozwoju pozytywnego i negatywnego wizerunku ciała dorastających dziewcząt i chłopców. Negatywny wizerunek ciała
dorastających dziewcząt kształtuje się głównie pod wpływem uwewnętrznionej krytyki wyglądu ze strony rówieśników. Dla rozwoju wizerunku ciała chłopców mają znaczenie zarówno spostrzegana krytyka rówieśników, jak i komplementowanie wyglądu przez rówieśników. Spostrzegana krytyka wyglądu wiąże się z negatywnym
wizerunkiem ciała adolescentów. Spostrzegana krytyka wyglądu, a także komplementowanie wyglądu motywują adolescencyjnych chłopców do zmiany swojego ciała. Odkryto również, że krytyczna ocena wyglądu innych osób
i przyglądanie się temu, jak wyglądają rówieśnicy, wpływa zwrotnie na podejmowanie różnych praktyk zmiany ciała. Zależność tę odnotowano w przypadku stosowania zabiegów kosmetycznych, operacji plastycznych i kupowania nowych ubrań. Wsparcie emocjonalne rówieśników nie odgrywało tak wielkiej roli
w kształtowaniu obrazu ciała młodzieży, jak przypuszczano. Poszczególne typy wsparcia informacyjnego rówieśników wpływały zarówno na rozwój pozytywnego, jaki i negatywnego wizerunku ciała adolescentów. Pozytywne znaczenie miało spostrzeganie konstruktywnego doradzania diet i spostrzeganie doradzania wsparcia ekspertów oraz spostrzeganie doradzania sportu przez rówieśników. Z kolei spostrzeganie destruktywnego doradzania diet i suplementów diety przez rówieśników wiązało się z rozwojem negatywnego wizerunku ciała dorastających dziewcząt i chłopców, głównie z podejmowaniem przez nich różnych metod zmiany wyglądu. Uzyskane wyniki badań przybliżyły zrozumienie skomplikowanych zależności
między relacjami rówieśniczymi a kształtowaniem się wizerunku ciała młodzieży.
Przeprowadzone badania pokazały różnice w doświadczeniach z rówieśnikami dorastających dziewcząt i chłopców oraz ich wpływ na rozwój obrazu własnego ciała. |