DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Nowara-Matusik, Nina | - |
dc.date.accessioned | 2018-07-27T09:59:51Z | - |
dc.date.available | 2018-07-27T09:59:51Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.citation | Grażyna B. Szewczyk (red.): Eberhard Hilscher (1927-2005). Schriftsteller und Forscher der deutschen Literatur. Świebodzin – Katowice 2010, s. 71-79. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-922814-8-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/5615 | - |
dc.description.abstract | W powieści "Die Weltzeituhr" [1983] Eberharda Hilschera realizm świata przedstawionego miesza się z fantastyką: opisom odkryć, wynalazków i wydarzeń historycznych rozgrywających się w latach 1928-1962 towarzyszą sceny, w których zwierzęta przemawiają ludzkim głosem, z grobu wstają zjawy-impotenci o wampirycznym zacięciu, transformacji ulegają czas i przestrzeń, ożywają marmurowe posągi, a z obrazu namalowanego przez głównego bohatera wyłania się galopująca na delfinie śmierć, by zabrać go w ostatnią podróż. Wydaje się, że w świecie tym wszystko jest możliwe, co zapowiada już imię głównego bohatera (Guido Möglich czyli Guido ‘Możliwy’). Elementy niesamowite idą przy tym w parze z poetyką cudowności, science-fiction oraz mitu. W rezultacie mamy do czynienia z fantastycznym synkretyzmem, wielopłaszczyznowym i barwnym kolażem klasycznych motywów fantastyki, nierzadko wzajemnie się relatywizujących.
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, że fantastyka w powieści "Die Weltzeituhr" konstytuuje się w oparciu o estetykę postmodernizmu, którego głównymi wyznacznikami są pluralizm, różnorodność i relatywizm. Efektem owego współdziałania jest powstanie postmodernistycznej fantastyki, manifestującej się zarówno na poziomie histoire jak i discourse i znoszącej zgodnie z postulatem ‘ojca postmodernizmu’, amerykańskiego teoretyka i krytyka kultury Leslie Fiedlera (Cross the Border – Close the Gap) granicę między kulturą masową i sztuką wysoką. Sięgając do fantastyki autor powieści bawi się językiem i prowadzi z czytelnikiem intelektualną grę, wykorzystując ją jednocześnie jako medium destrukcji i dekonstrukcji prowadzonej narracji. Zwrot ku klasycznym motywom fantastycznym służy przede wszystkim ich rekombinacji i ma uzmysłowić fakt, iż w czasach, gdy napisano już wszystkie wielkie historie, można tylko świadomie czerpać z tego, co już stworzono. Wielość form fantastycznych otwiera jednocześnie szerokie pole do wielu interpretacji utworu, z których tą jedną, sugerującą, iż chodzi o samą przyjemność opowiadania, można uznać za wielce prawdopodobną. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Muzeum Regionalne w Świebodzinie | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Eberhard Hilscher | pl_PL |
dc.subject | fantastyka | pl_PL |
dc.subject | postmodernizm | pl_PL |
dc.subject | powieść | pl_PL |
dc.subject | NRD | pl_PL |
dc.subject | niesamowitość | pl_PL |
dc.subject | cudowność | pl_PL |
dc.subject | literatura niemiecka | pl_PL |
dc.title | Phantastik im Zeichen der Postmoderne. Eberhard Hilschers Roman "Die Weltzeituhr" | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|