Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/5615
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNowara-Matusik, Nina-
dc.date.accessioned2018-07-27T09:59:51Z-
dc.date.available2018-07-27T09:59:51Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationGrażyna B. Szewczyk (red.): Eberhard Hilscher (1927-2005). Schriftsteller und Forscher der deutschen Literatur. Świebodzin – Katowice 2010, s. 71-79.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-922814-8-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/5615-
dc.description.abstractW powieści "Die Weltzeituhr" [1983] Eberharda Hilschera realizm świata przedstawionego miesza się z fantastyką: opisom odkryć, wynalazków i wydarzeń historycznych rozgrywających się w latach 1928-1962 towarzyszą sceny, w których zwierzęta przemawiają ludzkim głosem, z grobu wstają zjawy-impotenci o wampirycznym zacięciu, transformacji ulegają czas i przestrzeń, ożywają marmurowe posągi, a z obrazu namalowanego przez głównego bohatera wyłania się galopująca na delfinie śmierć, by zabrać go w ostatnią podróż. Wydaje się, że w świecie tym wszystko jest możliwe, co zapowiada już imię głównego bohatera (Guido Möglich czyli Guido ‘Możliwy’). Elementy niesamowite idą przy tym w parze z poetyką cudowności, science-fiction oraz mitu. W rezultacie mamy do czynienia z fantastycznym synkretyzmem, wielopłaszczyznowym i barwnym kolażem klasycznych motywów fantastyki, nierzadko wzajemnie się relatywizujących. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, że fantastyka w powieści "Die Weltzeituhr" konstytuuje się w oparciu o estetykę postmodernizmu, którego głównymi wyznacznikami są pluralizm, różnorodność i relatywizm. Efektem owego współdziałania jest powstanie postmodernistycznej fantastyki, manifestującej się zarówno na poziomie histoire jak i discourse i znoszącej zgodnie z postulatem ‘ojca postmodernizmu’, amerykańskiego teoretyka i krytyka kultury Leslie Fiedlera (Cross the Border – Close the Gap) granicę między kulturą masową i sztuką wysoką. Sięgając do fantastyki autor powieści bawi się językiem i prowadzi z czytelnikiem intelektualną grę, wykorzystując ją jednocześnie jako medium destrukcji i dekonstrukcji prowadzonej narracji. Zwrot ku klasycznym motywom fantastycznym służy przede wszystkim ich rekombinacji i ma uzmysłowić fakt, iż w czasach, gdy napisano już wszystkie wielkie historie, można tylko świadomie czerpać z tego, co już stworzono. Wielość form fantastycznych otwiera jednocześnie szerokie pole do wielu interpretacji utworu, z których tą jedną, sugerującą, iż chodzi o samą przyjemność opowiadania, można uznać za wielce prawdopodobną.pl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherMuzeum Regionalne w Świebodziniepl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectEberhard Hilscherpl_PL
dc.subjectfantastykapl_PL
dc.subjectpostmodernizmpl_PL
dc.subjectpowieśćpl_PL
dc.subjectNRDpl_PL
dc.subjectniesamowitośćpl_PL
dc.subjectcudownośćpl_PL
dc.subjectliteratura niemieckapl_PL
dc.titlePhantastik im Zeichen der Postmoderne. Eberhard Hilschers Roman "Die Weltzeituhr"pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Nowara_Phantastic_im_Zeichen_der_Postmoderne.pdf465,47 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons