Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/5962
Tytuł: | Trzy daty śmierci i sześć pogrzebów - od tajemnicy do lektury Trenów : o wykorzystaniu kontekstów w szkolnych spotkaniach z Janem z Czarnolasu |
Autor: | Paprotny, Magdalena |
Słowa kluczowe: | methodological inspiration; Kochanowski; Iwasiów; social network; Laments; Treny |
Data wydania: | 2016 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek; przy współpracy D. Jagodzińskiej i A. Zok-Smoły (red.), "Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie : powszechność i elitarność polonistyki. T. 2" (S. 359-370). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | The present article describes methodological inspirations, which may encourage
students to read Treny (Laments). These reflections are based on the
conviction that Jan Kochanowski is a myth in public discourse. Referring to the
concept of Roland Barthes, the author remarks that a myth remains a myth if
it is alive in a language. The author suggests beginning classes about Kochanowski’s
literary output with solving riddles concerning his biography. Next,
the author suggests a comparative study of Treny (Laments) and contemporary
texts (the Internet entry at the social network and the novel by Inga Iwasiów
Umarł mi. Notatnik żałoby) to demonstrate similarities in the way of speaking
about death and grieving the death of our loved ones. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/5962 |
ISBN: | 9788322631881 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|