Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/6063
Tytuł: | Inny/Obcy (uczeń niepełnosprawny) jako podmiot "folkloru" szkolnego |
Autor: | Bełza, Magdalena |
Słowa kluczowe: | Obcy; Inny; folklor; uczeń niepełnosprawny; uczeń odmienny kulturowo |
Data wydania: | 2016 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | Z. Gajdzica, M. Bełza (red.), "Inkluzja edukacyjna : idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej" (S. 99-112). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Nr Serii/Raportu: | Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych T. 22 (1/2016); |
Abstrakt: | W artykule rozpatruję Innego/Obcego jako podmiot „folkloru” szkoły. Inny/Obcy traktowany
jest tutaj głównie jako niepełnosprawny, ale także (choć w mniejszym stopniu) odmienny kulturowo.
Celem jest opisanie sytuacji ucznia odmiennego w „folklorze” szkoły, a także próba rozeznania „folkloru”
w relacji do tego ucznia. W pierwszej kolejności zostały zaprezentowane podstawowe terminy
niezbędne do powadzenia wywodu, takie jak Obcy, Inny, folklor. Następnie został zaprezentowany
uczeń niepełnosprawny jako Inny/Obcy podmiot „folkloru”. Istnienie trzech form kształcenia specjalnego
dzieli możliwości relacji Inny/ Obcy uczeń niepełnosprawny a „folklor” szkoły. W każdej
z nich podmiotowość ucznia w tym „folklorze” jest odmienna, poczynając od przyjaznej/centrycznej,
przez ambiwalentną/graniczną, po wymagającą/peryferyjną. W każdej z nich miejsce Innego/Obcego
ucznia niepełnosprawnego jest różne. Drugi aspekt, na który tylko zwrócono uwagę, dotyczy Innego/
Obcego odmiennego kulturowo. Mimo iż Polska nadal uchodzi za kraj monokulturowy, to jednak coraz
więcej pojawia się dyskusji związanych z tym zagadnieniem. Uczeń odmienny kulturowo również
traktowany jest bardzo często jako Inny/Obcy. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/6063 |
ISSN: | 2391-9973 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|