DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Arabski, Janusz | - |
dc.date.accessioned | 2017-12-10T17:39:32Z | - |
dc.date.available | 2017-12-10T17:39:32Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.citation | D. Gabryś-Barker (red.), " Readings in second language acquisition " (s. 201-220). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-226-2101-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/635 | - |
dc.description.abstract | W rozdziale zaprezentowano przegląd badań z zakresu różnic w przyswajaniu
języka drugiego i obcego przez kobiety i mężczyzn. Wyniki pierwszych badań w tej
dziedzinie wskazywały na przewagę kobiet, uzasadniając ją różnicami biologicznymi
oraz poznawczymi między przedstawicielami obydwu płci. Kobiety, u których częściej
występuje dominacja lewej półkuli mózgu, przejawiają większe zdolności językowe niż
mężczyźni, u których częściej występuje dominacja prawopółkulowa. Również w procesie
ewolucji kobiety jako matki lepiej wykształciły sprawności językowe. Późniejsze
badania, uwzględniające nowe metody i interpretacje, nie potwierdzają takich różnic
między przedstawicielami obydwu płci. Rozdział zawiera opis dwóch badań przeprowadzonych
przez Autora. Pierwsze z nich dotyczyło różnic między dziewczętami a chłopcami
w wieku licealnym w zakresie stosowania strategii uczenia się, drugie natomiast
percepcji obcojęzycznych głosek wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Przykładem
nowej metodologii stosowanej przy interpretacji różnic między kobietami a mężczyznami
w przyswajaniu języka obcego są badania dotyczące nauki czytania w języku
obcym przeprowadzone wśród młodzieży szkolnej (w wieku 15 lat). Wykazano w nich,
że różnice dotyczą nie samej płci, lecz jej immanentnych cech, np. gustów literackich,
stosunku do czytania, korzystania z komputera itp. Cechy te korelują ze skutecznością
rozwijania sprawności czytania w języku obcym. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Language learning | pl_PL |
dc.subject | Gender differences | pl_PL |
dc.subject | Role of gender in language acquisition | pl_PL |
dc.title | Gender differences in language acquisition and learning | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|