Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/658
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSajkiewicz, Violetta-
dc.date.accessioned2018-02-18T20:09:47Z-
dc.date.available2018-02-18T20:09:47Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citationV. Sajkiewicz, E. Wąchocka (red.), "Przestrzenie we współczesnym teatrze i dramacie" (s. 319-332). Katowice : Uniwersytet Śląskipl_PL
dc.identifier.isbn9788322617793-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/658-
dc.description.abstractVideo projections have recently become the means of expression frequently used in polish theatres to give evidence of a para-documentary nature of performances or sumoning the future. By means of them, the audience can watch a staged extract of reality fabricated by media, a hyper-reality truer than the surrounding world. The real transforms into its own appearance, which means the end of the era of imitation and the principle of mimesis. A scenic space, where projections take place, is a heterotopic space. It is characterized by not only by changeability, but also diversity, because coherence is no longer given to it by any joint discourse, myth or narration. Heterotopies contrast and combine in one place many spaces and points mutually incomparable that is why they seem to be especially useful in descriptions of performances combining a scenic with a screen plan, among others, Bask, 2007: Mackbetk or Chleb powszedni [Bread and butter]. Another type of space typical of a digital environment, useful in the analysis of theatrical performances, is a quasi virtual space. In the theatre, avoiding some of the experiments with a virtual reality, a full immersion and penetration into the space of the game is not possible. However one can quasi-virtualise it, making it, as in Krum or Przebitka [Cut-in shot] similar to an aggregative space of computer games based on mathematical algorithms.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectTeatr polskipl_PL
dc.subjectProjekcjapl_PL
dc.subjectSymulacjapl_PL
dc.subjectHeterotopiapl_PL
dc.subjectRzeczywistość quasi-wirtualnapl_PL
dc.titleProjekcje i symulacje we współczesnym teatrze polskim : od heterotopii do rzeczywistości quasi-wirtualnejpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Sajkiewicz_Projekcje_i_symulacje_we_wspolczesnym_teatrze.pdf426,26 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons