Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/667
Tytuł: | Wojna, stan wojenny, ironia, kabaret, Białoszewski |
Autor: | Pawelec, Dariusz |
Słowa kluczowe: | Miron Białoszewski twórczość; Poezja polska krytyka i interpretacja |
Data wydania: | 1993 |
Wydawca: | Katowice : Uniwersytet Śląski |
Źródło: | T. Sławek, A. Nawarecki, D.Pawelec (red.), "Znajomym gościńcem : prace ofiarowane Profesorowi Ireneuszowi Opackiemu w sześćdziesiątą rocznicę urodzin" (s. 144-150). Katowice : Uniwersytet Śląski |
Abstrakt: | Ujrzenie utworu Białoszewskiego jako przestrzeni napięcia między próbą
reprezentacji rzeczywistości stanu wojennego a próbą przedstawienia kabaretowego
oraz jako miejsca rodzenia się strategii ironicznej prowadzi do wniosku,
że właściwym przedmiotem przedstawionym Kabaretu Kici Koci jest jego
autor. Nie chodzi tu oczywiście o jakiekolwiek doszukiwanie się w Kici Koci
maski autora. Jest ona wobec niego niereprezentatywna, a będąc jednym
z elementów świata przedstawionego, pada również ofiarą ironii. Zauważmy
zresztą, że w finale cyklu pojawia się sam „Mistrz Miron”. Śmiertelnie
zmęczony, rezygnuje z uczestnictwa w kabarecie, który tak przenikliwie
rejestrował: „Nie każcie mi już niczym więcej być! Nareszcie spokój” — czytamy
na pożegnalnej kartce „wysuwającej się chytrze” z kieszeni Mistrza. Ale
i bez tego dopowiedzenia dojść możemy do identycznych wniosków. Gdyby na
przywołaną za Barańczakiem klasyfikację typów podmiotu lirycznego poezji
stanu wojennego nałożyć inną, krzyżującą się z nią, to otrzymalibyśmy jeszcze
podział na „obserwatora”, „uczestnika” i „outsidera”. Z perspektywy tego
ostatniego właśnie poznajemy świat w Kabarecie Kici Koci. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/667 |
ISBN: | 8322605064 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|