Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/6914
Tytuł: | Problemy poprawnościowe z zakresu frazeologii we współczesnych szkolnych słownikach poprawnej polszczyzny (na przykładzie związku frazeologicznego twardy orzech do zgryzienia) : refleksja krytyczna |
Autor: | Czarnota, Emilia |
Słowa kluczowe: | phraseology; learner’s dictionaries of the correct Polish language; phraseological norm |
Data wydania: | 2016 |
Źródło: | Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, T. 25 (2016), s.127-137 |
Abstrakt: | The article analyses and evaluates the translations in several contemorary learner’s dictionaries of the correct Polish langugae of an idiom twardy orzech do zgryzienia. I focus on the place of the idiom in the micro‑
and macro‑structure of dictionaries, proposed normative solutions and on whether these dictionaries take into account the concept of a two‑level linguistic norm of contemporary Polish. I point to errors and inaccuracies in the notation of the idiom in learner’s dictionaries of the correct Polish language and to their consequences. In conclusion, I propose postulates guiding practical actions in desirable directions when it comes to including
idioms in learner’s dictionaries of correct Polish. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/6914 |
ISSN: | 0208-5011 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons