Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/7739
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBanyś, Wiesław-
dc.date.accessioned2019-01-10T11:41:47Z-
dc.date.available2019-01-10T11:41:47Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationNauka i Szkolnictwo Wyższe, Nr 2 (2017), s. 189-204pl_PL
dc.identifier.issn1231-0298-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/7739-
dc.description.abstractArtykuł omawia kwestie zróżnicowania instytucjonalnego i autonomii uczelni oraz możliwe miary ich mierzenia. Przedstawiono w nim powody potrzeby zwiększania zróżnicowania instytucjonalnego i jego różne typy, w tym ważne rozróżnienie między zróżnicowaniem zewnętrznym i wewnętrznym. Specjalny nacisk położono na konieczność zastosowania zróżnicowania do samego pojęcia zróżnicowania, co prowadzi m.in. do wydobycia konieczności mówienia o zróżnicowanej doskonałości uczelni w zależności od przyjętych misji i strategii. W tym kontekście omówiono różne aspekty możliwych podziałów uczelni, np. na co najmniej trzy typy, w rodzaju mniej lub bardziej propozycji przedłożonych przez Marka Kwieka i Zespół. Przedstawiono także potrzebę wprowadzenia do przygotowywanej ustawy nowego pojęcia zgrupowań uczelnianych, takiego jak we Francji, federacji uniwersytetów/uniwersytetu federacyjnego, między zwykłymi związkami uczelni a ich fuzją. Kwestia zróżnicowania instytucjonalnego jest ściśle związana z autonomią (jej stopniem) uniwersytetów, w normalnej sytuacji bowiem autonomia uniwersytetów jest warunkiem ich zróżnicowania instytucjonalnego. Omówiono także kwestię autonomii uniwersytetów i podkreślono fakt, że autonomia i deregulacja wzajemnie się warunkują. Różne stopnie autonomii uniwersytetów europejskich, analizowane w EUA Autonomy Scoreboard, pokrótce przedstawiono, a nacisk położono na różnice w tym względzie między uczelniami polskimi i brytyjskimi (w szczególności angielskimi). Podkreślono, że konieczne jest wzięcie pod uwagę powyższych okoliczności i przygotowanie odpowiednich ram prawnych dla większego zróżnicowania instytucjonalnego polskich uczelni i ich większej autonomii w przygotowywanej aktualnie Ustawie 2.0.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectzróżnicowanie instytucjonalnepl_PL
dc.subjectzróżnicowanie pionowepl_PL
dc.subjectzróżnicowanie poziomepl_PL
dc.subjectuniwersytet federacyjnypl_PL
dc.subjectfederacja uniwersytetówpl_PL
dc.subjectU-Mappl_PL
dc.subjectMultirankpl_PL
dc.subjectuniwersytet badawczypl_PL
dc.subjectzróżnicowanie doskonałościpl_PL
dc.subjectzróżnicowanie zewnętrznepl_PL
dc.subjectzróżnicowanie wewnętrznepl_PL
dc.subjectstopień zróżnicowania instytucjonalnegopl_PL
dc.subjectmiary zróżnicowania instytucjonalnegopl_PL
dc.subjectsystempl_PL
dc.subjectautonomiapl_PL
dc.subjectderegulacjapl_PL
dc.subjectmiary autonomiipl_PL
dc.subjectEUA Autonomy Scoreboardpl_PL
dc.titleDywersyfikacja instytucjonalna i autonomia uczelni oraz ich miarypl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Banys_Dywersyfikacja_instytucjonalna.pdf644,74 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons