Abstrakt: | Tekst ten włącza się w debatę nad zadaniami pedagogiki, edukacji na rzecz
wspierania rozwoju młodzieży. Jego celem jest prezentacja wiedzy i doświadczeń
badawczych nad zadaniami rozwojowymi i pograniczem oraz
pobudzanie do dyskusji, której rezultatem może być bardziej świadome
ujmowanie i wykorzystywanie tych kategorii w pedagogice. Autorka przedstawia
raport z badań młodzieży na pograniczu południowym. Wyniki
tych badań, w dwóch okresach pomiarowych, wskazały z jednej strony
na względne podobieństwo zadań rozwojowych, konstruowania tożsamości
młodzieży żyjącej na pograniczu południowym, z drugiej zaś – na
różnice w poziomie ich wypełniania. Wypełnianie zadań rozwojowych,
konstruowanie tożsamości młodzieży i ich uwarunkowania to ważny obszar
pedagogiki. Pozwala na rozpoznanie rzeczywistych barier rozwoju
indywidualnego w płaszczyźnie społecznej i kulturowej oraz skutecznych
czy też nieskutecznych strategii ich przekraczania. |