Abstrakt: | Przedmiotem niniejszego opracowania jest skuteczność wykorzystania
różnych tekstów w procesie nauczania/uczenia się francuskiego języka specjalistycznego
oraz próba ewaluacji wpływu pracy z tekstami na stopień percepcji
słownictwa specjalistycznego osób biorących udział w przeprowadzonym
eksperymencie dydaktycznym.
W pracy postawiono następujące pytania badawcze:
W jakim stopniu praca z autentycznymi dokumentami handlowymi pomaga
osobom uczącym się francuskiego języka handlowego w przyswajaniu
terminologii specjalistycznej?
Jakie kompetencje można rozwinąć w wyniku pracy z autentycznymi
tekstami handlowymi?
Czy praca ze specjalistyczną dokumentacją autentyczną na zajęciach poprawia
poziom percepcji słownictwa fachowego?
Czy studenci pracujący ze specjalistycznymi tekstami autentycznymi
mają mniejsze problemy ze zrozumieniem kolejnych tekstów specjalistycznych?
Jakie korzyści możemy osiągnąć w procesie nauczania języków obcych
z wykorzystaniem tekstów specjalistycznych?
Jakie typy pamięci ludzkiej odgrywają najistotniejszą rolę w procesie
percepcji terminów specjalistycznych?
W kolejnych rozdziałach monografii przedstawiono:
— czynniki wpływające na percepcję terminologii specjalistycznej,
— organizację badań,
— korpus badań, obejmujący teksty autentyczne (dokumenty firm francuskich
działających na terenie Polski) oraz wybrane teksty z podręczników:
Le Nouveau French for Business. Le Français des Affaires (LE GOFF,
1994) i Faire des Affaires en Français (SANCHEZ MACAGNO, CORADO, 1997),
— analizę rezultatów.
W badaniach wzięło udział 36 studentów: 16 z II roku oraz 20 z III roku.
Proponując różne ćwiczenia, osoba prowadząca zajęcia prosiła uczestników
o wskazanie w tekście terminologii specjalistycznej. W wypadku wskazania
odpowiedniego słowa/terminu student otrzymywał 1 punkt, a w wypadkuwskazania niepoprawnego wyrazu lub pominięcia słowa/terminu należącego
do zbioru terminologii fachowej tracił 1 punkt. Na podstawie tej klasyfikacji
można było ocenić, czy praca z tekstami z danej dziedziny poprawia stopień
rozumienia terminów pojedynczych i terminów skontekstualizowanych.
Wyniki eksperymentu wskazują, że praca z tekstami zdecydowanie wpłynęła
na intensywność i trwałość zapamiętywania terminologii specjalistycznej,
szczególnie w wypadku osób, które miały najwięcej kłopotów z odnalezieniem
terminów specjalistycznych w tekście, a także z poprawnym
zrozumieniem. |