DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Pawelec, Dariusz | - |
dc.date.accessioned | 2019-03-11T07:22:18Z | - |
dc.date.available | 2019-03-11T07:22:18Z | - |
dc.date.issued | 2006 | - |
dc.identifier.citation | Ruch Literacki, z. 1 (2006), s. 73-82 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0035-9602 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/8452 | - |
dc.description.abstract | Artykuł jest próbą odnalezienia motywacji tego, co sam Czesław Miłosz nazwał w odniesieniu do swojej twórczości „tęsknotą do formy bardziej pojemnej”. W utworach Miłosza wykładnią tej „tęsknoty” stają się polimorficzność, synkretyzm, „genologiczna wielopostaciowość”. W ślad za tymi zjawiskami podąża opis krytyczny ujmujący dokonania poety w kategoriach „nieporządku”, fragmentacji, „bezkształtności”, mozaikowości, „brulionu”, dezintegracji, „wielojęzyczności”, czy nawet aberracji i deformacji gatunkowej. W dotychczasowych odczytaniach owego varietas dominowały dwa modele: idea Księgi oraz zasada sylwiczności. Autor artykułu wskazuje na trzecią możliwość. Powołanie poetyckie przedstawiane przez Miłosza jako „objawienie”, a opisywane często w kategoriach „liryki nawiedzeń” czy „mediumiczności, zostaje odczytane jako powrót do antycznej idei „genus universum”, idei jedności i mitycznego pochodzenia całej wiedzy. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Polska Akademia Nauk | pl_PL |
dc.subject | genus universum | pl_PL |
dc.subject | Księga | pl_PL |
dc.subject | genologia | pl_PL |
dc.subject | Czesław Miłosz | pl_PL |
dc.subject | hieropoetyka | pl_PL |
dc.subject | Michel Beaujour | pl_PL |
dc.subject | Rosalie L. Colie | pl_PL |
dc.subject | Book-yet-to-come | pl_PL |
dc.subject | work in progress | pl_PL |
dc.title | Genus universum. Problem genologicznego statusu dzieła Czesława Miłosza | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Ruch Literacki | pl_PL |
dc.description.references | Beaujour M., Genus Universum, „Glyph 7“. The Strasbourg Colloquium: Genre. Baltimore and London 1980. | pl_PL |
dc.description.references | Błoński J., Miłosz jak świat, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.description.references | Colie R. L., The Resources of Kind: Genre-Theory the Renaissance, Berkeley 1973. | pl_PL |
dc.description.references | Cyceron M. T., O mówcy. [w:] tegoż, Pisma krasomówcze i polityczne, tłum. E. Rykaczewski. Poznań 1873. | pl_PL |
dc.description.references | Davidson M., Palimtexts: Postmodern Poetry and the Material Text, “Genre” 1987, v. XX, nr 3-4. | pl_PL |
dc.description.references | Fiut A., Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza, Paryż 1987. | pl_PL |
dc.description.references | Gorczyńska R (E. Czarnecka), Podróżny świata. Rozmowy z Czesławem Miłoszem. Komentarze, Kraków 1992. | pl_PL |
dc.description.references | Kłosiński K., „Wymyka mi się moja ledwo odczuta esencja”. Czesław Miłosz, [w:] tegoż: Poezja żalu, Katowice 2001. | pl_PL |
dc.description.references | Łapiński Z., Jak współżyć z socrealizmem, Londyn 1988. | pl_PL |
dc.description.references | Miłosz C., Wiersze. T 1-3, Kraków 1993. | pl_PL |
dc.description.references | Miłosz C., Przemówienie (World Poetry Conference, Montreal, wrzesień 1967), [w:] tegoż: Zaczynając od moich ulic, Warszawa 1987. | pl_PL |
dc.description.references | Miłosz C., Ziemia Ulro, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.description.references | Miłosz C., Na brzegu rzeki, Kraków 1994. | pl_PL |
dc.description.references | Miłosz C., Ogród nauk, Lublin 1986. | pl_PL |
dc.description.references | Milosz O. V., Kilka słów o poezji, tłum. C. Miłosz. [w:] C. Miłosz: Prywatne obowiązki, Olsztyn 1990. | pl_PL |
dc.description.references | Nieukerken Van A., Ironiczny konceptyzm. Nowoczesna polska poezja metafizyczna, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.description.references | Nycz R., Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu, Wrocław 1984. | pl_PL |
dc.description.references | Nycz R., „Nostalgia za nieosiągalnym“. O późnych poematach Czesława Miłosza, [w:] Poznawanie Miłosza 2. Cz 1. 1980-1998, red. A. Fiut. Kraków 2000. | pl_PL |
dc.description.references | Olejniczak J, Gatunek jako temat (przykład Czesława Miłosza), [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki. Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.description.references | Platon, Ion.. [w:] tenże: Hippiasz mniejszy. Hippiasz większy. Ion, tłum. W. Witwicki. Warszawa 1958. | pl_PL |
dc.description.references | Stala M., Trzy nieskończoności. O poezji A. Mickiewicza, Bolesława Leśmiana i Czesława Miłosza, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.description.references | Todorov T., O pochodzeniu gatunków, tłum. A. Labuda [w:] Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”. S 2,. red. K. Bartoszyński, M. Głowiński, H. Markiewicz. Wrocław 1988. | pl_PL |
dc.description.references | Weil S., Świadomość nadprzyrodzona, tłum. A. Olędzka–Frybesowa. Warszawa 1999. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|