Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/8694
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMarzęda, Witold-
dc.date.accessioned2019-03-28T12:23:15Z-
dc.date.available2019-03-28T12:23:15Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationŚląskie Studia Historyczno-Teologiczne, T. 51, nr 2 (2018), s. 251-262pl_PL
dc.identifier.issn0137-3447-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/8694-
dc.description.abstractThe article describes the topos of the Cartesian dualism, characteristic for different trends in philosophy of mind. The topos is based on the well-known argument against soul existence: it assumes that if soul and body exist, there must be also causal relations between them. But it seems impossible, because we can think about causes only in a physical sense. So only bodily relations are comprehensible and body cannot cause something that is non-corporeal and vice versa. Author of the article points that on the one hand, this strict dualism does not belong to Cartesian philosophy, and on the other hand, this argumentation fails because there is a wide range of relations (for example logical or social) that are not physical. So he reaches conclusion that the Cartesian topos in the philosophy of mind is based on the so-called straw man fallacy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectKartezjuszpl_PL
dc.subjectdualizmpl_PL
dc.titleObrona Kartezjusza. O toposie dualizmu w badaniach nad umysłempl_PL
dc.title.alternativeAp ology of Descartes. Ab out a Certain Topos in the Philosophy of Mindpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Marzeda_Obrona_Kartezjusza.pdf445,44 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons