Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/8808
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPenczek, Mateusz-
dc.date.accessioned2019-04-12T06:56:55Z-
dc.date.available2019-04-12T06:56:55Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationK. Moczia (red.), "Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę" (S. 103-121). Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls"pl_PL
dc.identifier.isbn9788380953406-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/8808-
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie najważniejszych różnic między indywidualistycznymi i relacyjnymi koncepcjami autonomii osobowej, zaprezentowanie wybranych sposobów rozumienia autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną obecnych we współczesnej psychologii, pedagogice specjalnej oraz filozofii, a także wskazanie niektórych konsekwencji zastosowania podejścia relacyjnego w rozważaniach dotyczących autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną. Abstract: The purpose of the article is to present main differences between individualistic and relational conceptions of personal autonomy, analyze some of the conceptions of autonomy of people with intellectual disability referred to in contemporary psychology, special education, and philosophy, and point to some of the consequences of using a relational approach in discussions concerning the issue of autonomy of people with intellectual disability.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherOficyna Wydawnicza "Impuls"pl_PL
dc.subjectautonomiapl_PL
dc.subjectautonomypl_PL
dc.subjectpodmiotowośćpl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.subjectindywidualistyczne koncepcje autonomiipl_PL
dc.subjectautonomia relacyjnapl_PL
dc.subjectrelacyjne koncepcje autonomiipl_PL
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl_PL
dc.subjectindividualistic conceptions of autonomypl_PL
dc.subjectrelational autonomypl_PL
dc.subjectrelational conceptions of autonomypl_PL
dc.subjectintellectual disabilitypl_PL
dc.titleIndywidualistyczne i relacyjne koncepcje autonomii w dyskursie dotyczącym osób z niepełnosprawnością intelektualnąpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.description.referencesAppelbaum P. (2007), Assessment of Patients’ Competence to Consent to Treatment, „The New England Journal of Medicine”, November 1. Bakiera L., Stelter Ż. (2011), Leksykon psychologii rozwoju człowieka, t. 1: A–M, Difin, Warszawa. Barclay L. (2000), Autonomy and the Social Self [w:] C. Mackenzie, N. Stoljar (eds.), Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency, and the Social Self,. Oxford University Press, New York. Beauchamp T.L., Childress J.F. (2009), Principles of Biomedical Ethics, Sixth Edition, Oxford University Press, New York. Berlin I. (2000), Dwie koncepcje wolności [w:] I. Berlin, Cztery eseje o wolności, przeł. D. Grinberg, D. Lachowska, J. Łoziński, Zysk i S-ka, Poznań. Birch A. (2012), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, przeł. J. Łuczyński, M. Olejnik, WN PWN, Warszawa. Björnsdóttir K., Stefánsdóttir G., Stefánsdóttir A. (2015), „It’s My Life”: Autonomy and People with Intellectual Disabilities, „Journal of Intellectual Disabilities”, vol. 19, no. 1. Charland L.C. (2014), Decision-Making Capacity [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy Archive, Fall 2014 Edition, http://plato.stanford.edu/archives/fall2014/entries/decision-capacity/, dostęp: 1.07.2016. Christman J. (2015), Autonomy in Moral and Political Philosophy [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy Archive, Spring 2015 Edition, http://plato.stanford.edu/archives/spr2015/entries/autonomy-moral/, dostęp: 1.07.2016. Dworkin G. (1988), The Theory and Practice of Autonomy, Cambridge University Press, Cambridge, UK. Dykcik W. (red.) (2006), Pedagogika specjalna, wyd. 6, WN UAM, Poznań. Erikson E.H. (1997), Dzieciństwo i społeczeństwo, przeł. P. Hejmej, Rebis, Poznań. Faden R.R., Beauchamp T.L., King N.M.P. (1986), A History and Theory of Informed Consent, Oxford University Press, New York. Friedman M. (2000), Autonomy, Social Disruption, and Women [w:] C. Mackenzie, N. Stoljar (eds.), Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency, and the Social Self, Oxford University Press, New York. Fusińska-Korpik A. (2014), Podejmowanie decyzji przez młodzież z niepełnosprawnością intelektualną – uwarunkowania poznawcze oraz emocjonalno-motywacyjne [w:] D. Wolska (red.), Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, WN UP, Kraków. Ghormley C., Basso M., Candlis P., Combs D. (2011), Neuropsychological Impairment Corresponds with Poor Understanding of Informed Consent Disclosures in Persons Diagnosed with Major Depression, „Psychiatry Research”, vol. 187, no. 1–2. Kupisiewicz M. (2013), Słownik pedagogiki specjalnej, WN PWN, Warszawa. Loebl W. (2003), Drogi osiągania autonomii przez osoby niepełnosprawne [w:] K.D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków. Łapiński B. (1988), Rola rodziny w osiąganiu autonomii przez dziecko w okresie dorastania, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5. Mackenzie C., Stoljar N. (2000), Introduction: Autonomy Refigured [w:] C. Mackenzie, Stoljar N. (eds.), Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency, and the Social Self, Oxford University Press, New York. Majewicz P. (2009), Proces rehabilitacji zorientowanej na zasoby osobowości – czyli wykorzystanie źródeł ujemnej entropii w praktyce pedagogicznej [w:] J. Rottermund (red.), Zmaganie się z niepełnosprawnością – kolejne wyznaczniki, Impuls, Kraków. Meininger H.P. (2001), Autonomy and Professional Responsibility in Care for Persons with Intellectual Disabilities, „Nursing Philosophy”, vol. 2, no. 3. Meyers D.T. (1987), Personal Autonomy and the Paradox of Feminine Socialization, „The Journal of Philosophy”, vol. 84, no. 11. Obuchowska I. (1996), O autonomii w wychowaniu niepełnosprawnych dzieci i młodzieży [w:] W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Od diagnoz do prognoz i do działań, Eruditus, Poznań. Pilecka W., Pilecki J. (1996), Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii dziecka upośledzonego umysłowo [w:] W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Od diagnoz do prognoz i do działań, Eruditus, Poznań. Ryan R.M., Deci E.L. (2000), Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being, „American Psychologist”, vol. 55, no. 1. Schipper K., Widdershoven G.A.M., Abma T.A. (2011), Citizenship and Autonomy in Acquired Brain Injury, „Nursing Ethics”, vol. 18, no. 4. Shaw D. (1989), Hume’s Theory of Motivation, „Hume Studies”, vol. 15, no. 1 Skibska J. (2012), Kształtowanie autonomii – osiąganie niezależności [w:] R.J. Kijak (red.), Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości, Impuls, Kraków. Stelter Ż. (2009), Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Scholar, Warszawa. Sturman E.D. (2005), The Capacity to Consent to Treatment and Research: A Review of Standardized Assessment Tools, „Clinical Psychology Review”, vol. 25. Szewczyk K. (2009), Bioetyka, t. 1: Medycyna na granicach życia, WN PWN, Warszawa. Taylor Ch. (2001), Pojęcie osoby, przeł. R. Wieczorek [w:] J. Górnicka-Kalinowska (red.), Filozofia podmiotu, Fundacja Aletheia, Warszawa. Thomas L. (2002), Moralność i rozwój psychologiczny, przeł. J. Górnicka [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, KiW, Warszawa. Trempała J. (2014), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, WN PWN, Warszawa. Wong J.G., Clare I.C.H, Holland A.J., Watson P.C., Gunn M. (2000), The Capacity of People with a „Mental Disability” to Make a Health Care Decision, „Psychological Medicine”, vol. 30, no. 2. Wullink M., Widdershoven G., Van Schrojenstein Lantman-de Valk H., Metsemakers J., Dinant G.-J. (2009), Autonomy in Relation to Health Among People with Intellectual Disability: A Literature Review, „Journal of Intellectual Disability Research”, vol. 53, no. 9. Zawiślak A. (2008), Problemy autonomii osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, „Nauki o Edukacji. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy”, nr 3.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Penczek_Indywidualistyczne_i_relacyjne_koncepcje_autonomii_w_dyskursie.pdf1,12 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.