dc.description.references | Appelbaum P. (2007), Assessment of Patients’ Competence to Consent to Treatment, „The New England Journal of Medicine”, November 1.
Bakiera L., Stelter Ż. (2011), Leksykon psychologii rozwoju człowieka, t. 1: A–M, Difin, Warszawa.
Barclay L. (2000), Autonomy and the Social Self [w:] C. Mackenzie, N. Stoljar (eds.), Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency, and the Social Self,. Oxford University Press, New York.
Beauchamp T.L., Childress J.F. (2009), Principles of Biomedical Ethics, Sixth Edition, Oxford University Press, New York.
Berlin I. (2000), Dwie koncepcje wolności [w:] I. Berlin, Cztery eseje o wolności, przeł. D. Grinberg, D. Lachowska, J. Łoziński, Zysk i S-ka, Poznań.
Birch A. (2012), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, przeł. J.
Łuczyński, M. Olejnik, WN PWN, Warszawa.
Björnsdóttir K., Stefánsdóttir G., Stefánsdóttir A. (2015), „It’s My Life”: Autonomy and People with Intellectual Disabilities, „Journal of Intellectual Disabilities”, vol. 19, no. 1.
Charland L.C. (2014), Decision-Making Capacity [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy Archive, Fall 2014 Edition, http://plato.stanford.edu/archives/fall2014/entries/decision-capacity/, dostęp: 1.07.2016.
Christman J. (2015), Autonomy in Moral and Political Philosophy [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy Archive, Spring 2015 Edition,
http://plato.stanford.edu/archives/spr2015/entries/autonomy-moral/, dostęp: 1.07.2016.
Dworkin G. (1988), The Theory and Practice of Autonomy, Cambridge University Press, Cambridge, UK.
Dykcik W. (red.) (2006), Pedagogika specjalna, wyd. 6, WN UAM, Poznań.
Erikson E.H. (1997), Dzieciństwo i społeczeństwo, przeł. P. Hejmej, Rebis, Poznań.
Faden R.R., Beauchamp T.L., King N.M.P. (1986), A History and Theory of Informed Consent, Oxford University Press, New York.
Friedman M. (2000), Autonomy, Social Disruption, and Women [w:] C. Mackenzie, N. Stoljar (eds.), Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency, and the Social Self, Oxford University Press, New York.
Fusińska-Korpik A. (2014), Podejmowanie decyzji przez młodzież z niepełnosprawnością
intelektualną – uwarunkowania poznawcze oraz emocjonalno-motywacyjne [w:] D. Wolska
(red.), Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, WN UP, Kraków.
Ghormley C., Basso M., Candlis P., Combs D. (2011), Neuropsychological Impairment Corresponds with Poor Understanding of Informed Consent Disclosures in Persons Diagnosed with Major Depression, „Psychiatry Research”, vol. 187, no. 1–2.
Kupisiewicz M. (2013), Słownik pedagogiki specjalnej, WN PWN, Warszawa.
Loebl W. (2003), Drogi osiągania autonomii przez osoby niepełnosprawne [w:] K.D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków.
Łapiński B. (1988), Rola rodziny w osiąganiu autonomii przez dziecko w okresie dorastania,
„Psychologia Wychowawcza”, nr 5.
Mackenzie C., Stoljar N. (2000), Introduction: Autonomy Refigured [w:] C. Mackenzie, Stoljar N. (eds.), Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency, and the Social Self, Oxford University Press, New York.
Majewicz P. (2009), Proces rehabilitacji zorientowanej na zasoby osobowości – czyli wykorzystanie źródeł ujemnej entropii w praktyce pedagogicznej [w:] J. Rottermund (red.), Zmaganie się z niepełnosprawnością – kolejne wyznaczniki, Impuls, Kraków.
Meininger H.P. (2001), Autonomy and Professional Responsibility in Care for Persons with
Intellectual Disabilities, „Nursing Philosophy”, vol. 2, no. 3.
Meyers D.T. (1987), Personal Autonomy and the Paradox of Feminine Socialization, „The Journal of Philosophy”, vol. 84, no. 11.
Obuchowska I. (1996), O autonomii w wychowaniu niepełnosprawnych dzieci i młodzieży [w:] W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Od diagnoz do prognoz i do działań, Eruditus, Poznań.
Pilecka W., Pilecki J. (1996), Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii dziecka upośledzonego umysłowo [w:] W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Od diagnoz do prognoz i do działań, Eruditus, Poznań.
Ryan R.M., Deci E.L. (2000), Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic
Motivation, Social Development, and Well-Being, „American Psychologist”, vol. 55, no. 1.
Schipper K., Widdershoven G.A.M., Abma T.A. (2011), Citizenship and Autonomy in Acquired Brain Injury, „Nursing Ethics”, vol. 18, no. 4.
Shaw D. (1989), Hume’s Theory of Motivation, „Hume Studies”, vol. 15, no. 1
Skibska J. (2012), Kształtowanie autonomii – osiąganie niezależności [w:] R.J. Kijak (red.),
Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości, Impuls, Kraków.
Stelter Ż. (2009), Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Scholar, Warszawa.
Sturman E.D. (2005), The Capacity to Consent to Treatment and Research: A Review of
Standardized Assessment Tools, „Clinical Psychology Review”, vol. 25.
Szewczyk K. (2009), Bioetyka, t. 1: Medycyna na granicach życia, WN PWN, Warszawa.
Taylor Ch. (2001), Pojęcie osoby, przeł. R. Wieczorek [w:] J. Górnicka-Kalinowska (red.), Filozofia podmiotu, Fundacja Aletheia, Warszawa.
Thomas L. (2002), Moralność i rozwój psychologiczny, przeł. J. Górnicka [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, KiW, Warszawa.
Trempała J. (2014), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, WN PWN, Warszawa.
Wong J.G., Clare I.C.H, Holland A.J., Watson P.C., Gunn M. (2000), The Capacity of People with a „Mental Disability” to Make a Health Care Decision, „Psychological Medicine”, vol. 30, no. 2.
Wullink M., Widdershoven G., Van Schrojenstein Lantman-de Valk H., Metsemakers J., Dinant G.-J. (2009), Autonomy in Relation to Health Among People with Intellectual Disability: A Literature Review, „Journal of Intellectual Disability Research”, vol. 53, no. 9.
Zawiślak A. (2008), Problemy autonomii osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, „Nauki o Edukacji. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy”, nr 3. | pl_PL |