Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/8947
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzalbot, Magdalena-
dc.date.accessioned2019-04-24T08:18:06Z-
dc.date.available2019-04-24T08:18:06Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationZabawy i Zabawki, nr 16 (2018), s. 123-136pl_PL
dc.identifier.issn1428-2259-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/8947-
dc.descriptionThe aim of the article is to discuss the attitude towards organised forms of entertainment, offered as part of holiday stays in holiday resorts. The theoretical frame is the literature of the subject that captures tourism as a form of play. The holiday entertainment industry, which has been developing dynamically for several decades, situates the research problem in the context of contemplating contemporary manifestations of the playful attitude in consumer society. It also raises the question about the place of organized entertainment in the hierarchy of holiday needs of people using the „all-inclusive” stay offers. The empirical foundation of the article is the material obtained during field research (interviews with tourists and travel agents) and Internet sources.pl_PL
dc.description.abstractCelem artykułu jest rozpatrzenie stosunku członków społeczeństwa konsumpcyjnego do zorganizowanych form zabawy i rozrywki oferowanych w ramach pobytów urlopowych w ośrodkach wypoczynkowych. Teoretyczne ramy rozważań stanowi literatura przedmiotu ujmująca turystykę jako formę zabawy. Rozwijający się dynamicznie od kilku dekad przemysł wakacyjnych usług rozrywkowych, sytuuje problem badawczy w nurcie rozważań nad współczesnymi przejawami „uludyczniania kultury”. Skłania również do postawienia pytania o miejsce zorganizowanej rozrywki w hierarchii urlopowych potrzeb osób korzystających z wyjazdowych ofert pobytowych typu „all inclusive”. Empiryczną podbudowę artykułu stanowią materiały pozyskane w czasie badań terenowych (wywiady z turystami i pracownikami biur podróży) oraz źródła dostępne w internecie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherMuzeum Zabawy i Zabawekpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectzabawapl_PL
dc.subjectplaypl_PL
dc.subjectrekreacjapl_PL
dc.subjectrecreationpl_PL
dc.subjectturystykapl_PL
dc.subjecttourismpl_PL
dc.subjectanimator czasu wolnegopl_PL
dc.subjectleisure time animatorpl_PL
dc.titleZabawa „all inclusive”. Zapotrzebowanie polskiego społeczeństwa konsumpcyjnego na formy zorganizowanej rozrywki w zagranicznych ośrodkach wypoczynkowychpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalZabawy i Zabawki. Studia antropologicznepl_PL
dc.description.referencesAlejziak Wiesław, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Wydawnictwo Albis, Kraków 2000. Banaszkiewicz Magdalena, Homo turisticus – młodszy brat homo ludens? [w:] Wąż w raju. Zabawa w społeczeństwie konsumpcyjnym, red. Ryszard Kantor, Tadeusz Paleczny, Magdalena Banaszkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, s. 133-146.Bassand Michel, Sociologie des loisirs et du tourisme, UIOOT, Turin 1968. Cohen Erik, Contemporary Tourism: Diversity and Change, Emerald Group Publishing, Bradford 2004. Combs James E., Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego, tłum. Olga Kaczmarek, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011. Huizinga Johan, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przełożyli: Maria Kurecka i Witold Wirpsza, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1985. Jarosz Dariusz, „Masy pracujące przede wszystkim”. Organizacja wypoczynku w Polsce 1945-1956. Wydawnictwo: Instytut Historii PAN, Akademia Świętokrzyska, Warszawa-Kielce 2003. Kozak Marek, Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009. Kozinets Robert V., Netnografia: badania etnograficzne online, Maja Brzozowska- Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. MacCannell Dean, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2002. Melosik Zbyszko, Tożsamość All inclusive – konteksty społeczno-kulturowe, [w:] Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, red. Maciej Bernasiewicz, Jarema Drozdowicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2010. Woźniak Alicja, Turystyka jako forma zabawy, [w:] Turystyka w humanistycznej perspektywie, red. Marek Kazimierczak, Wydawnictwo AWF, Poznań 2004, s. 32-40. Netografia: https://fr.wikipedia.org/wiki/Gentil_organisateur; dostęp: 04.06.2018 https://fr.wikipedia.org/wiki/Club_M%C3%A9diterran%C3%A9e; z języka francuskiego – tłumaczenie własne; dostęp: 04.06.2018 www.airclub.pl/wakacje/all-inclusive-co-oznacza; dostęp: 20.04.2016.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Szalbot_Zabawa_all_inclusive_Zapotrzebowanie_polskiego_spoleczenstwa_konsumpcyjnego.pdf539,65 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons