DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Michalski, Łukasz M. | - |
dc.date.accessioned | 2019-06-04T09:07:09Z | - |
dc.date.available | 2019-06-04T09:07:09Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier.citation | Rocznik Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji, Nr 7-8 (2012-2013), s. 127-146 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1896-5903 | - |
dc.identifier.issn | 2450-3274 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/9336 | - |
dc.description.abstract | Tekst stanowi podwójną grę dotyczącą fenomenu autorytetu z twórczością Lecha Witkowskiego. „Grę”, choćby dlatego, że podjęte zamierzenie jest ryzykowane z racji rozległości horyzontu kontekstów i osiąganej przez autora głębi penetracji analizowanych zagadnień – trudno tu poważyć się o całościowe ujęcie, zaś streszczanie stałoby się niechybnie kompromitacją. „Podwójna” jest stawka tej gry: z jednej strony chodzi o próbę obrysowania jakiegoś klucza do twórczości Lecha Witkowskiego, z drugiej o oddech teoretyczny dla samej pedagogiki. Tytułowe szachy Bachelarda wywodzą się z komentarza sformułowanego przez Michela Foucaulta w 1972 roku: Gaston Bachelard miałby w swoich rozważaniach realizować strategię, w której nawet najmniejszy zapomniany, trzeciorzędny tekst kultury, może szachować wielkie jej filary, podobnie jak zwykły pion może pokonać króla (jeśli gracz jest wytrawny!). W Historiach autorytetu – książce stanowiącej pre-tekst dla niniejszych rozważań – Witkowski realizuje podobną strategię, w efekcie przydając płytkiemu oddechowi teorii pedagogicznej większej głębi i szerokości. Diabeł jednak tkwi w szczegółach i o te „szczegóły”, zatem niuanse skali i taktyk wysiłków podjętych przez Witkowskiego, warto pytać. O tym jest ten tekst. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Lech Witkowski | pl_PL |
dc.subject | pedagogika | pl_PL |
dc.subject | autorytet | pl_PL |
dc.subject | gra | pl_PL |
dc.title | Szachy Bachelarda czyli gra o oddech teoretyczny pedagogiki jako metahumanistyki (wokół "Historii autorytetu wobec kultury i edukacji" Lecha Witkowskiego) | pl_PL |
dc.title.alternative | BACHELARD AND HIS CHESS GAME OR PLAYING WITH A THEORETICAL BREATH FOR PEDAGOGY AS THE META-HUMANITIES (CONCERNING THE HISTORY OF AUTHORITY WITHIN THE CULTURE AND EDUCATION BY LECH WITKOWSKI) | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Rocznik Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji | pl_PL |
dc.description.references | Barthes R., Au Séminaire, „L’Arc” 1974, nr 1 (56).
» Bennington G., Derrida J., Jacques Derrida, przeł. G. Bennington, University
of Chicago Press, Chicago 1993.
» Eliot T.S., Kto to jest klasyk i inne eseje, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998.
» Jaworska M., Witkowski L., Przeżycie–przebudzenie–przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzytencjalne w prozie Hermana Hessego (tropy i kategorie
pedagogiczne), IP UKW, ISP UJ, WSH TWP, Bydgoszcz–Kraków–Szczecin
2007.
» Kowalik S., Autorytet w życiu społecznym, Wydawnictwo Uczelniane WSG
w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2008.
» Maliszewski K., Ciemne iskry. Problem aktualizacji pedagogiki kultury,
Wydawnictwo Adam Marszałek, Kraków 2013.
» Markowski M.P., Efekt inskrypcji. Jacques Derrida i literatura, Wydawnictwo homini, Kraków 2003.
» Miłosz Cz., Legendy nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Kraków
1996.
» Ricoeur P., Czas i opowieść, Czas opowiadany, przeł. U. Zbrzeźniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.Scruton R., Pożytki z pesymizmu i niebezpieczeństwa fałszywej nadziei,
Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 2012.
» Witkowski L., Autorytet i wartości u stóp, „Er(r)go” 2013, nr 1 (26).
» Witkowski L., Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
» Witkowski L., Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny
Radlińskiej jako krytyczna ekologia umysłu, idei i wychowania. O miejscu
pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków 2014 (w druku).
» Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria,
krytyka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
» Witkowski L., Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze
symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
» Yeats W.B. (red.), Poezje wybrane, przeł. L. Marjańska, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1987. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|