Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9537
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMichalski, Łukasz M.-
dc.date.accessioned2019-06-24T12:42:14Z-
dc.date.available2019-06-24T12:42:14Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationParezja, nr 2 (2018), s. 46-57pl_PL
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/9537-
dc.description.abstractPodstawowym tworzywem dla niniejszego tekstu jest lektura twórczości Marii Dudzikowej. Zgodnie m.in. z perspektywą unum necessarium (K. Maliszewski) można pokusić się o wskazanie głównych kategorii tej twórczości, a także tekstu, który mógłby być reprezentatywny dla całej twórczości Dudzikowej. Rozważania toczone są zatem wokół węzłowych tematów – metafory w kontekście edukacyjnym oraz statusu wiedzy potocznej – przy udziale kontekstowym takich postaci, jak Arystoteles, S. Hessen, T. Hołówka, J. Przyboś, L. Witkowski, by w finale sformułować wniosek, że dopóki kształcenie pedagogiczne będzie dotyczyć jedynie czasu, w którym samo zachodzi, a nie faktycznej pedagogicznej pracy, nie mamy żadnych szans na przełamanie redukcji socjalizacyjnej, atrofii politycznej, kulturowej unifikacji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectwiedza potocznapl_PL
dc.subjectmetaforapl_PL
dc.subjectMaria Dudzikowapl_PL
dc.subjectunum necessariumpl_PL
dc.subjectmyślenie pedagogicznepl_PL
dc.titleMilczenie owiec, czyli status metafory i wiedzy potocznej w myśleniu o wychowaniupl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl_PL
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2018.10.05-
dc.description.referencesArystoteles (1983). Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Benjamin, W. (2012). Konstelacje – wybór tekstów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Braudel, F. (1971). Historia i trwanie. Warszawa: „Czytelnik”. Dudzikowa, M. (2004). Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia: eseje etnopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Dudzikowa, M. (2004). O potrzebie odchodzenia od wiedzy potocznej. Psychologia w Szkole, 1, 3–15. Dudzikowa, M. (2007). Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (t. 2, s. 217–276). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Dudzikowa, M. (2010). Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (t. 5, s. 203-246). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Dudzikowa, M. (2012). W kwestii metaforyki w nauce. W: E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna, t. 1: Księga dedykowana prof. Tadeuszowi Lewowickiemu. Toruń: Adam Marszałek. Dudzikowa, M. (2015). Uniwersytet jako… (co?) Wojna metafor o jego tożsamość. W: E.J. Kryńska, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red.), Kultura edukacji szkoły wyższej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR. Dudzikowa, M. (2016). Wstępnie o metaforze (także militarnej). W: M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? (s. 11–32). Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. Hessen, S. (1935). Podstawy pedagogiki. Warszawa: Nasza Księgarnia. Johnson, M., Lakoff, G. (2010). Metafory w naszym życiu. Warszawa: Aletheia. Latour, B. (2009). Dajcie mi laboratorium a poruszę świat. Teksty Drugie, 12, 163–192. Maliszewski, K. (2010). Żądza przejrzystości. Dwuznaczny urok Komeńskiego. Edukacja Dorosłych, 2, 35-53. Markowski, M.P. (2003). Efekt inskrypcji: Jacques Derrida i literatura. Kraków: Homini. Przyboś, J. (1959). O metaforze. Twórczość, 3, 105–116. Śliwerski, B. (2010). Myśleć jak pedagog. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Witkowski, L. (2013). Autorytet i wartości u stóp. ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura, 1 (26), 44–69.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Michalski_Milczenie_owiec_czyli_status_metafory_i_wiedzy_potocznej.pdf362,42 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons