DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Michalski, Łukasz M. | - |
dc.date.accessioned | 2019-06-24T12:42:14Z | - |
dc.date.available | 2019-06-24T12:42:14Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Parezja, nr 2 (2018), s. 46-57 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/9537 | - |
dc.description.abstract | Podstawowym tworzywem dla niniejszego tekstu jest lektura twórczości Marii Dudzikowej. Zgodnie m.in. z perspektywą unum necessarium (K. Maliszewski) można pokusić się o wskazanie głównych kategorii tej twórczości, a także tekstu, który mógłby być reprezentatywny dla całej twórczości Dudzikowej. Rozważania toczone są zatem wokół węzłowych tematów – metafory w kontekście edukacyjnym oraz statusu wiedzy potocznej – przy udziale kontekstowym takich postaci, jak Arystoteles, S. Hessen, T. Hołówka, J. Przyboś, L. Witkowski, by w finale sformułować wniosek, że dopóki kształcenie pedagogiczne będzie dotyczyć jedynie czasu, w którym samo zachodzi, a nie faktycznej pedagogicznej pracy, nie mamy żadnych szans na przełamanie redukcji socjalizacyjnej, atrofii politycznej, kulturowej unifikacji. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | wiedza potoczna | pl_PL |
dc.subject | metafora | pl_PL |
dc.subject | Maria Dudzikowa | pl_PL |
dc.subject | unum necessarium | pl_PL |
dc.subject | myślenie pedagogiczne | pl_PL |
dc.title | Milczenie owiec, czyli status metafory i wiedzy potocznej w myśleniu o wychowaniu | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2018.10.05 | - |
dc.description.references | Arystoteles (1983). Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Benjamin, W. (2012). Konstelacje – wybór tekstów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Braudel, F. (1971). Historia i trwanie. Warszawa: „Czytelnik”.
Dudzikowa, M. (2004). Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia: eseje etnopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dudzikowa, M. (2004). O potrzebie odchodzenia od wiedzy potocznej. Psychologia w Szkole, 1, 3–15.
Dudzikowa, M. (2007). Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (t. 2, s. 217–276). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dudzikowa, M. (2010). Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (t. 5, s. 203-246). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dudzikowa, M. (2012). W kwestii metaforyki w nauce. W: E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna, t. 1: Księga dedykowana prof. Tadeuszowi Lewowickiemu. Toruń: Adam Marszałek.
Dudzikowa, M. (2015). Uniwersytet jako… (co?) Wojna metafor o jego tożsamość. W: E.J. Kryńska, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red.), Kultura edukacji szkoły wyższej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Dudzikowa, M. (2016). Wstępnie o metaforze (także militarnej). W: M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? (s. 11–32). Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Hessen, S. (1935). Podstawy pedagogiki. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Johnson, M., Lakoff, G. (2010). Metafory w naszym życiu. Warszawa: Aletheia.
Latour, B. (2009). Dajcie mi laboratorium a poruszę świat. Teksty Drugie, 12, 163–192.
Maliszewski, K. (2010). Żądza przejrzystości. Dwuznaczny urok Komeńskiego. Edukacja Dorosłych, 2, 35-53.
Markowski, M.P. (2003). Efekt inskrypcji: Jacques Derrida i literatura. Kraków: Homini.
Przyboś, J. (1959). O metaforze. Twórczość, 3, 105–116.
Śliwerski, B. (2010). Myśleć jak pedagog. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Witkowski, L. (2013). Autorytet i wartości u stóp. ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura, 1 (26), 44–69. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|