Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9596
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorUniłowski, Krzysztof-
dc.date.accessioned2019-07-05T12:10:09Z-
dc.date.available2019-07-05T12:10:09Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationK. Olkusz, K. Maj (red.), "Narracje fantastyczne [dokument elektroniczny]" (S. 519-533). Kraków : Ośrodek Badawczy Facta Fictapl_PL
dc.identifier.isbn9788394292324-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/9596-
dc.description.abstract"Jak wiadomo, wiedźmin Geralt zginął podczas pogromu kieleckiego, nawet jeśli do tra-gicznych wydarzeń, o których mowa w ostatnim rozdziale cyklu Andrzeja Sapkowskie-go1, nie doszło 8 lipca 1946 roku. Zdarzyły się one w zupełnie innym miejscu i czasie – wmieście Rivia nad jeziorem Loc Eskalott, „szóstego dnia po czerwcowym nowiu” (Sapkowski 1999: 484), niedługo po zakończeniu drugiej wojny nilfgaardzkiej i zawar-ciu pokoju cintryjskiego. Błahy incydent na bazarze przerodził się w zamieszki, skutkiem których niechętna nieludziom tłuszcza napadła na mieszkańców krasnoludzkiej dziel-nicy. A kiedy wiedźmin stanął w obronie mordowanych, jakiś wieśniak cisnął w jego pierś widły.Prawda, że nieco później konający bohater wraz z ukochaną, czarodziejką Yennefer, został – niczym król Artur – odesłany do Avalonu. Jezioro nieopodal Rivii okazało się bowiem portalem pozwalającym na przemieszczanie się między światami, a taką właśnie umiejętność posiadła Ciri, przybrana córka Geralta i Yennefer. Bohaterka przeniosła więc swoich opiekunów w zaświaty, sama zaś znalazła się na brzegu błękitnego Lake Gla-slyn w krainie Gwynedd, wskakując w sam środek historii o królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu. Tak kończy się opowieść." (fragm.)pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKraków: Ośrodek Badawczy Facta Fictapl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectAndrzej Sapkowskipl_PL
dc.subjectfantasypl_PL
dc.subjecthistoriographic metafiction parodypl_PL
dc.titleHistoria jako parodia. Saga o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiegopl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.description.referencesFulińska, Agnieszka (1999), ‘Baśń, która ocala’, Tygodnik Powszechny: 29, ss. 16-17. Fulińska, Agnieszka (1996), ‘Czekając na ciąg dalszy’, Dekada Literacka: 3, s. 12. Grabowski, Sławomir (2013), ‘Sezon burz. Wiedźmin nie lubi eksperymentów’, WPolityce.pl, online: http://wpolityce.pl/kultura/249554-sezon-burzwiedzmin- nie-lubi-eksperymentow-nasza-recenzja [dostęp: 28.12.2017]. Hutcheon, Linda (2007), Teoria parodii. Lekcja sztuki XX wieku, przekł. Agnieszka Wojtanowska, Witold Wojtowicz, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe. Jameson, Fredric (1988), ‘Postmodernizm albo kulturowa logika późnego kapitalizmu’, przekł. Krzysztof Malita, Pismo Literacko-Artystyczne: 4, ss. 64-95 . Jameson, Fredric (2011), Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przekł. Maciej Płaza, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kaczor, Katarzyna (2006), Geralt, czarownice i wampir. Recykling kulturowy Andrzeja Sapkowskiego, Gdańsk: słowo/obraz terytoria. Korus, Jakub (2013), ‘Wiedźmin wrócił. „Sezon burz” w szklance wody’, Newsweek.pl, online: http://www.newsweek.pl/kultura/recenzja-sezonu-burzandrzeja- sapkowskiego-nowej-ksiazki-o-wiedzminie-na-newsweekpl, artykuly,274465,1.html [dostęp: 28.12.2017]. Łapiński, Wojciech (2014), ‘Inter amra rident musae. O podobieństwach prozy Henryka Sienkiewicza i Andrzej Sapkowskiego’, Ruch Literacki: 6, ss. 603-624. Maj, Krzysztof M. (2014), ‘Allotopia – wprowadzenie do poetyki gatunku’, Zagadnienia Rodzajów Literackich: 1, ss. 89-105. Pstrągowski, Tomasz (2013), ‘Wiedźmin. Sezon burz: Przygody głupka bez mieczy’, Wp.pl, online: http://ksiazki.wp.pl/rid,6032,tytul,Przygody-glupkabez- mieczy,recenzja.html?ticaid=118e0b [dostęp: 28.12.2017]. Roszczynialska, Magdalena (2009), Sztuka fantasy Andrzeja Sapkowskiego. Problemy poetyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Sapkowski, Andrzej (1994), Krew elfów, Warszawa: SuperNowa. Sapkowski, Andrzej (1995), Czas pogardy, Warszawa: SuperNowa Sapkowski, Andrzej (1996), Chrzest ognia, Warszawa: SuperNowa Sapkowski, Andrzej (1997), Wieża jaskółki, Warszawa: SuperNowa Sapkowski, Andrzej (1999), Pani Jeziora, Warszawa: SuperNowa Sapkowski, Andrzej (2000), Coś się kończy, coś się zaczyna, Warszawa: Super- Nowa. Sapkowski, Andrzej, Stanisław Bereś (2005), Historia i fantastyka, Warszawa: SuperNowa. Słowacki, Juliusz (1952), ‘Dramaty. Balladyna – Mazepa – Lilla Weneda’, w: Dzieła, t. 7, red. Julian Krzyżanowski, oprac. Maria Grabowska, Warszawa: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Stern, Maria (1988), Kronikarze kultur prekolumbijskich, przekł. Maria Stern, Kraków: Wydawnictwo Literackie. Wapińska, Malwina (2006), Między trylogią a trylogią. Wiedźmin – produkt polski czy zachodni?, Kultura Popularna: 3 (17), ss. 111-120.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Unilowski_Historia_jako_parodia_Saga_o_wiedzminie.pdf565,14 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons