Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/9765
Tytuł: | "Klasyczność" jako kategoria porządkująca udział tradycji w wychowaniu muzycznym |
Autor: | Mika, Bogumiła |
Słowa kluczowe: | wychowanie muzyczne; tradycja; muzyka poważna; odbiorca |
Data wydania: | 2003 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | H. Danel-Bobrzyk, J. Uchyła-Zroski (red.), "Folklor i folkloryzm w edukacji i wychowaniu" (S. 27-34). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Prowadzone od kilkudziesięciu lat badania nad publicznością muzyki poważnej niezmienne dowodzą, że w kręgu zainteresowania odbiorcy „sztuki dźwięków” znajduje się przede wszystkim muzyka klasyczno-romantyczna. Doświadczenie potoczne pokazuje także, iż muzyka skomponowana w wiekach XVIII i XIX ma swoich najliczniejszych wielbicieli w osobach kolekcjonerów nagrań i bywalców sal koncertowych, w których rozbrzmiewa taki właśnie repertuar. Dlaczego wartości łagodne, nie-ostre, wyrażone w klarownej melodii, tonalnych
współbrzmieniach i schematach formalnych znajdują taką aprobatę słuchaczy muzyki, „dźwiękowa prawda” zaś powołująca do życia utwory bądź to muzyki dawnej (nawet barokowej), bądź to współczesnej nie stanowi przedmiotu preferencji większej rzeszy odbiorców muzyki? |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/9765 |
ISBN: | 83-226-1270-2 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|