Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10169
Tytuł: Langugage contact and foreign language teaching
Autor: Zabawa, Marcin
Słowa kluczowe: kontakt językowy; nauczanie języka obcego; interferencja językowa; język polski; język angielski
Data wydania: 2007
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: J. Arabski (red.), "On foreign language acquisition and effective learning" (S. 89-102). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: Artykuł niniejszy skupia się na zjawisku interferencji językowej opisanej w świetle polsko-angielskiego kontaktu językowego. Autor zakłada, iż w procesie nauki nie tylko język rodzimy wpływa na nauczany język obcy, ale i odwrotnie. Kluczem do wyjaśnienia owych procesów jest istnienie zjawiska odpowiedników prymarnych (zob. publikacje J. Arabskiego), które zostały przedstawione w artykule w innym niż dotychczas kontekście. Tradycyjnie odpowiedniki prymarne są bowiem wiązane z procesem przyswajania języka obcego, gdzie są odbiciem niepełnej kompetencji w L2. Autor łączy natomiast teorię odpowiedników prymarnych z istnieniem angielskich zapożyczeń semantycznych w polszczyźnie. Jak się bowiem wydaje, omawiana teoria może być bardzo przydatna w wyjaśnianiu mechanizmu powstawania i rozprzestrzeniania się pożyczek semantycznych. Wiele z takich pożyczek jest najprawdopodobniej objawem pewnej utraty kompetencji semantycznej w języku ojczystym (pod wpływem języka obcego). W konsekwencji autor proponuje, aby podczas zajęć z języka obcego zwracać także pewną uwagę na używanie słownictwa rodzimego. Nauczyciele winni ponadto starać się, aby uczniowie przyporządkowywali angielskie słowa ich polskim odpowiednikom w nieco bardziej świadomy sposób.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10169
ISBN: 9788322616840
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Zabawa_Language_contact_and_foreign_language_teaching.pdf866,93 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons