DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Zabawa, Marcin | - |
dc.date.accessioned | 2019-07-27T13:31:55Z | - |
dc.date.available | 2019-07-27T13:31:55Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.identifier.citation | J. Arabski (red.), "On foreign language acquisition and effective learning" (S. 89-102). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322616840 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10169 | - |
dc.description.abstract | Artykuł niniejszy skupia się na zjawisku interferencji językowej opisanej w świetle
polsko-angielskiego kontaktu językowego. Autor zakłada, iż w procesie nauki nie tylko
język rodzimy wpływa na nauczany język obcy, ale i odwrotnie. Kluczem do wyjaśnienia
owych procesów jest istnienie zjawiska odpowiedników prymarnych (zob. publikacje
J. Arabskiego), które zostały przedstawione w artykule w innym niż dotychczas
kontekście. Tradycyjnie odpowiedniki prymarne są bowiem wiązane z procesem przyswajania
języka obcego, gdzie są odbiciem niepełnej kompetencji w L2. Autor łączy
natomiast teorię odpowiedników prymarnych z istnieniem angielskich zapożyczeń
semantycznych w polszczyźnie. Jak się bowiem wydaje, omawiana teoria może być
bardzo przydatna w wyjaśnianiu mechanizmu powstawania i rozprzestrzeniania się
pożyczek semantycznych. Wiele z takich pożyczek jest najprawdopodobniej objawem
pewnej utraty kompetencji semantycznej w języku ojczystym (pod wpływem języka
obcego). W konsekwencji autor proponuje, aby podczas zajęć z języka obcego zwracać
także pewną uwagę na używanie słownictwa rodzimego. Nauczyciele winni ponadto
starać się, aby uczniowie przyporządkowywali angielskie słowa ich polskim odpowiednikom
w nieco bardziej świadomy sposób. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | kontakt językowy | pl_PL |
dc.subject | nauczanie języka obcego | pl_PL |
dc.subject | interferencja językowa | pl_PL |
dc.subject | język polski | pl_PL |
dc.subject | język angielski | pl_PL |
dc.title | Langugage contact and foreign language teaching | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|