Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/10169
Tytuł: | Langugage contact and foreign language teaching |
Autor: | Zabawa, Marcin |
Słowa kluczowe: | kontakt językowy; nauczanie języka obcego; interferencja językowa; język polski; język angielski |
Data wydania: | 2007 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | J. Arabski (red.), "On foreign language acquisition and effective learning" (S. 89-102). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Artykuł niniejszy skupia się na zjawisku interferencji językowej opisanej w świetle
polsko-angielskiego kontaktu językowego. Autor zakłada, iż w procesie nauki nie tylko
język rodzimy wpływa na nauczany język obcy, ale i odwrotnie. Kluczem do wyjaśnienia
owych procesów jest istnienie zjawiska odpowiedników prymarnych (zob. publikacje
J. Arabskiego), które zostały przedstawione w artykule w innym niż dotychczas
kontekście. Tradycyjnie odpowiedniki prymarne są bowiem wiązane z procesem przyswajania
języka obcego, gdzie są odbiciem niepełnej kompetencji w L2. Autor łączy
natomiast teorię odpowiedników prymarnych z istnieniem angielskich zapożyczeń
semantycznych w polszczyźnie. Jak się bowiem wydaje, omawiana teoria może być
bardzo przydatna w wyjaśnianiu mechanizmu powstawania i rozprzestrzeniania się
pożyczek semantycznych. Wiele z takich pożyczek jest najprawdopodobniej objawem
pewnej utraty kompetencji semantycznej w języku ojczystym (pod wpływem języka
obcego). W konsekwencji autor proponuje, aby podczas zajęć z języka obcego zwracać
także pewną uwagę na używanie słownictwa rodzimego. Nauczyciele winni ponadto
starać się, aby uczniowie przyporządkowywali angielskie słowa ich polskim odpowiednikom
w nieco bardziej świadomy sposób. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10169 |
ISBN: | 9788322616840 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|