Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11105
Tytuł: Jesień - językowe obrazowanie w wierszowanych tekstach dzieci
Autor: Niesporek-Szamburska, Bernadeta
Słowa kluczowe: poezja dziecięca; jesień w poezji; twórczość dziecięca; motywy jesieni
Data wydania: 2002
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: H. Synowiec (red.), "W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu" (S. 499-508). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: "Przyroda i cztery pory roku stały się od czasów T. Lenartowicza i M. Konopnickiej tematem konwencjonalnym w literaturze dla dzieci. Według J. Cieślikowskiego „Pory roku obok alegorycznych figur dorosłych miały figury dziecięce. Od dawna: malowane kalendarze, rozdziały elementarzy, książki z obrazkami miały swoje schematy ikoniczne, symbole i teksty werbalne stosowane na każdą porę roku. Wiosną przylatywały bociany, kwitły kwiaty, »maj« rymował się z »raj«, a wiosna była »radosna«; latem były wakacje, jesienią - pieczenie ziemniaków, a zimą ślizgawka, śnieżki, lepienie bałwana”. Te interpretacje przyrody dokonywane są na użytek dzieci, jednak z pozycji pamięci dorosłego. Materiał, jaki stanowi wierszowana twórczość dziecięca, daje nam możliwość sprawdzenia, jak kształtują się obrazy pór roku w postrzeganiu dziecięcym." […] (fragm.)
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11105
ISBN: 8322611455
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Niesporek_Szamburska_jesien_jezykowe_obrazowanie.pdf767,76 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons