Abstrakt: | "1. Planowanie dydaktyczne jako element kierowania uczeniem się uczniów (wprowadzenie do tematu: konieczność
planowania poważnych przedsięwzięć – słuchanie tekstu dotyczącego celowości planowania.
Skutki planowania, ćwiczenie indywidualne – opracowanie planu własnego rozwoju, dyskusja).
2. Strategie kierowania pracą uczniów: style relacyjny i zadaniowy (porównanie – wykład z prezentacją
multimedialną, przykłady). Określenie własnego stylu pracy – ankieta, mapa wyobrażeń swojej roli
zawodowej; konsekwencje przyjmowania wybranej strategii.
3. Plan jako wytyczna działania nastawiona na organizowanie uczenia się uczniów – cechy dobrego planu.
Etapy planowania dydaktycznego: planowanie kierunkowe, wynikowe i metodyczne – konieczność
zachowania kolejności planowania,, kolejność i części planu metodycznego, porównanie planu metodycznego
lekcji tradycyjnej i lekcji współczesnej (wykład z prezentacją multimedialną, praca w grupach
zadaniowych – slogany reklamujące planowanie, sporządzenie kontraktu).
4. Gospodarowanie czasem ucznia (kategorie czasu pracy ucznia: czas planowany, czas przydzielony,
czas zajęty, czas wykorzystany, czas niezbędny dla poszczególnych uczniów; problem kurczenia się
czasu, umiejętne regulowanie czasu pracy uczniów – wykład z prezentacją multimedialną, praca
w grupach – burza mózgów nt. „Sposoby radzenia sobie z kurczącym się czasem”).
5. Zasady planowania dydaktycznego (pięć klasycznych zasad nauczania: świadomości, przystępności,
poglądowości, systematyczności i trwałości; praca w grupach – tworzenie katalogu zasad, formułowanie
własnych zasad dydaktycznych w formie zdań rozkazujących, rozmowa kierowana).
6. Zalety i wady planowania dydaktycznego – szukanie argumentów na korzyść planowania lub przeciw
niemu. Spirala edukacyjna (praca w grupach, burza mózgów, analiza przykładów).
7. Trudności związane z planowaniem (przykłady konkretnych problemów, praca w grupach – szukanie
konstruktywnych rozwiązań, ćwiczenie: kryształ kompetencji planistycznych nauczyciela).
8. Podsumowanie zajęć." [fragment tekstu] |