http://hdl.handle.net/20.500.12128/11508
Tytuł: | Mapa współczesnych badań nad książką dziecięco-młodzieżową |
Autor: | Sadzikowska, Lucyna |
Słowa kluczowe: | książka dla dzieci i młodzieży; badania |
Data wydania: | 2017 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | K. Tałuć (red.), "Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5" (S. 360-378). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Książka dla dzieci i młodzieży współcześnie staje się przedmiotem badań coraz większej liczby osób, związanych z różnymi instytucjami — takimi jak np. wydawnictwa, czasopisma, biblioteki — działającymi samodzielnie lub będącymi częściami struktury placówek naukowych. Nadal rozwijają się badania, o czym w 2009 roku pisała Krystyna Heska‑Kwaśniewicz, w czterech dużych ośrodkach uniwersyteckich: w Katowicach, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu1, do których od nowego wieku dołączyły ośrodki w Łodzi, Kielcach i Szczecinie. Wiele z nich umacnia swoją pozycję na mapie ośrodków zajmujących się literaturą dla dzieci oraz służy bibliotekarzom, rodzicom, nauczycielom i studentom. Można zaobserwować dużą dynamikę działań skupionych wokół literatury dla dzieci i młodzieży: powstawanie nowych kierunków, trendów, a także kolejnych ośrodków. Różnorodność postaw naukowych jest ogromna: od tradycyjnych badań historycznoliterackich, przez kulturoznawcze z przewagą akcentów antropologicznych, po bibliologiczne, pedagogiczne i biblioterapeutyczne. Badaczka twierdzi: „W ostatnich latach coraz częściej jednak można zauważyć odchodzenie od dawnego typu badań literaturoznawczych w stronę kulturoznawstwa i bibliologii”2." [fragment tekstu] |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11508 |
ISBN: | 978-83-226-3010-5 978-83-226-3011-2 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Sadzikowska_Mapa_wspolczesnych_badan_nad_ksiazka_dziecieco_mlodziezowa.pdf | 590,75 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons