DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Sarnek, Marcin | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-14T11:42:46Z | - |
dc.date.available | 2018-03-14T11:42:46Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | W. Kalaga, M. Mazurek, M. Sarnek (red.)"Camouflage : secrecy and exposure in literary and cultural studies" (S. 166-179). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322621271 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380123052 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/1159 | - |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi wybiórczą analizę kilku współczesnych filmów amerykańskich
(Swordfish, Pi, Mercury Rising, U-571, Windtalkers) pod kątem obecności w nich tematyki
kryptograficznej. Technologie kryptograficzne wzbudzają zainteresowanie
twórców filmowych już od momentu swojej względnej popularyzacji w latach 70.
XX wieku. Jednak to w ostatniej dekadzie XX wieku oraz w pierwszej dekadzie XXI
wieku motywy kryptograficzne zaczęły pojawiać się w kinie amerykańskim niezwykle
często. Ma to związek z rosnącą wrażliwością społeczną na zagrożenia płynące z niekontrolowanego rozwoju nowych mediów, w których technologie kryptograficzne
odgrywają bardzo znaczącą rolę – z jednej strony jako najważniejsze technologie umożliwiające
zachowanie prawa do prywatności (z ang. Privacy Enhancing Technologies),
z drugiej zaś strony traktowane przez kinematografię amerykańską jako sztandarowy
przykład odzwierciedlający społeczną nieufność wobec powszechnej komputeryzacji.
Autor artykułu znajduje w wybranych filmach dwa dominujące sposoby przedstawienia
kryptografii: (1) rytualizację praktyk kryptograficznych, przedstawionych w formie
tajemniczych, czy wręcz magicznych, czynności, których zrozumienie wykracza poza
możliwości zwykłych śmiertelników; oraz (2) indywidualizację „talentu” kryptograficznego,
przedstawianego jako „dar natury”, charakteryzujący obdarzone niezwykłą
intuicją i umiejętnościami jednostki. Obie te praktyki sugerują podobne teleologiczne
ambicje: kryptografia (a w szczególności kryptoanaliza) jawi się w omawianych filmach
jako praktyka przywracająca porządek i znaczenie pogmatwanemu światu, kryptograf
natomiast staje się swoistym kapłanem komunikującym w rytualny sposób prawdę
ukrytą za kodem zaszyfrowanego tekstu lub magiem panującym nad niedostępnymi
innym siłami technologii, która sama w sobie przedstawiana jest jako system magiczny. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | kryptografia | pl_PL |
dc.subject | kino amerykańskie | pl_PL |
dc.title | "Cryptographer-Magician" and other modes of presence of cryptography in contemporary American cinema | pl_PL |
dc.title.alternative | W. Kalaga, M. Mazurek, M. Sarnek (red.)"Camouflage : secrecy and exposure in | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|