http://hdl.handle.net/20.500.12128/14093
Tytuł: | Polszczyzna kulturalna w nauczaniu języka polskiego cudzoziemców |
Autor: | Kita, Małgorzata |
Słowa kluczowe: | język polski; cudzoziemcy; polszczyzna; nauczanie; teksty literackie |
Data wydania: | 1992 |
Źródło: | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, Z. 4 (1992), s. 13-24 |
Abstrakt: | W większości nowych podręczników, zwłaszcza dla początkujących, prezentowana jest głównie polszczyzna potoczna. Podręczniki dla zaawansowanych wykorzystują często oryginalne teksty literackie, czyli język artystyczny. Inne odmiany współczesnej polszczyzny w podręcznikach nie występują. Jeśli jednak jako cel nauczania przyjmujemy to, by uczący się mógł być kompetentnym odbiorcą możliwie pełnego zestawu tekstów kultury polskiej, by był zdolny odczytać nie tylko ich warstwę lingwistyczną, ale też ich wartość stylistyczną, symboliczną, aluzyjną, emocjonalną, by świadomie odczytywał funkcje pragmatyczne tekstów, by był nie tylko odbiorcą, ale też nadawcą, komunikującym się z Polakami skutecznie, z użyciem języka nie tylko poprawnego, ale i rozwiniętego, dostosowanego do danej sytuacji komunikacyjnej, musimy uświadomić mu zróżnicowanie dzisiejszego języka polskiego (Fragment tekstu). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/14093 |
ISSN: | 0860-6587 2449-6839 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Kita_Polszczyzna_kulturalna_w_nauczaniu_jezyka_polskiego_cudzoziemcow.pdf | 708,05 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons