Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14093
Tytuł: Polszczyzna kulturalna w nauczaniu języka polskiego cudzoziemców
Autor: Kita, Małgorzata
Słowa kluczowe: język polski; cudzoziemcy; polszczyzna; nauczanie; teksty literackie
Data wydania: 1992
Źródło: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, Z. 4 (1992), s. 13-24
Abstrakt: W większości nowych podręczników, zwłaszcza dla początkujących, prezentowana jest głównie polszczyzna potoczna. Podręczniki dla zaawansowanych wykorzystują często oryginalne teksty literackie, czyli język artystyczny. Inne odmiany współczesnej polszczyzny w podręcznikach nie występują. Jeśli jednak jako cel nauczania przyjmujemy to, by uczący się mógł być kompetentnym odbiorcą możliwie pełnego zestawu tekstów kultury polskiej, by był zdolny odczytać nie tylko ich warstwę lingwistyczną, ale też ich wartość stylistyczną, symboliczną, aluzyjną, emocjonalną, by świadomie odczytywał funkcje pragmatyczne tekstów, by był nie tylko odbiorcą, ale też nadawcą, komunikującym się z Polakami skutecznie, z użyciem języka nie tylko poprawnego, ale i rozwiniętego, dostosowanego do danej sytuacji komunikacyjnej, musimy uświadomić mu zróżnicowanie dzisiejszego języka polskiego (Fragment tekstu).
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14093
ISSN: 0860-6587
2449-6839
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kita_Polszczyzna_kulturalna_w_nauczaniu_jezyka_polskiego_cudzoziemcow.pdf708,05 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons