Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14093
Title: Polszczyzna kulturalna w nauczaniu języka polskiego cudzoziemców
Authors: Kita, Małgorzata
Keywords: język polski; cudzoziemcy; polszczyzna; nauczanie; teksty literackie
Issue Date: 1992
Citation: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, Z. 4 (1992), s. 13-24
Abstract: W większości nowych podręczników, zwłaszcza dla początkujących, prezentowana jest głównie polszczyzna potoczna. Podręczniki dla zaawansowanych wykorzystują często oryginalne teksty literackie, czyli język artystyczny. Inne odmiany współczesnej polszczyzny w podręcznikach nie występują. Jeśli jednak jako cel nauczania przyjmujemy to, by uczący się mógł być kompetentnym odbiorcą możliwie pełnego zestawu tekstów kultury polskiej, by był zdolny odczytać nie tylko ich warstwę lingwistyczną, ale też ich wartość stylistyczną, symboliczną, aluzyjną, emocjonalną, by świadomie odczytywał funkcje pragmatyczne tekstów, by był nie tylko odbiorcą, ale też nadawcą, komunikującym się z Polakami skutecznie, z użyciem języka nie tylko poprawnego, ale i rozwiniętego, dostosowanego do danej sytuacji komunikacyjnej, musimy uświadomić mu zróżnicowanie dzisiejszego języka polskiego (Fragment tekstu).
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14093
ISSN: 0860-6587
2449-6839
Appears in Collections:Artykuły (W.Hum.)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kita_Polszczyzna_kulturalna_w_nauczaniu_jezyka_polskiego_cudzoziemcow.pdf708,05 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License Creative Commons