http://hdl.handle.net/20.500.12128/17724
Tytuł: | Adaptacja zawodowa młodego nauczyciela : diagnoza - prognoza |
Autor: | Gąsior, Henryk |
Słowa kluczowe: | kształcenie nauczycieli; dokształcanie nauczycieli; adaptacja zawodowa |
Data wydania: | 1994 |
Źródło: | Chowanna, Nr 1, (1994), s. 57-69 |
Abstrakt: | Problem kształcenia, dokształcania i doskonalenia młodych nauczycieli jest stale aktualny. Stanowi komponent procesu adaptacji zawodowej nauczyciela. Szczególnego znaczenia nabiera on w nowych warunkach społeczno- ustrojowych, gospodarczych i cywilizacyjnych Polski końca XX wieku (R a d z i e w i с z-W i n n i с к i, 1989). Współczesna pedeutologia analizuje nie tylko proces edukacyjny samego nauczyciela, lecz także determinanty skutecznej adaptacji zawodowej każdego pracownika oświatowego. Założeniem podstawowym w teorii adaptacji zawodowej nauczyciela jest jej zgodność czy też względna zbieżność z wymaganiami, jakie stawia się młodemu pokoleniu współczesnej Polski i Europy (T h am a s, 1980). Im wyższy stopień adaptacji zawodowej nauczycieli, tym wyższy poziom edukacji absolwentów różnych typów szkół i uczelni. Występuje tu relacja: nauczyciel — uczeń — absolwent — pracownik zakładu pracy, a tym samym współczesny obywatel państwa, umiejący fachowo pracować, twórczo realizujący swoje zadania profesjonalne, społeczne i organizacyjne ( N a w r o c z y ń s k i , 1968) (Fragment tekstu). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/17724 |
ISSN: | 2353-9682 0137-706X |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Gasior_Adaptacja_zawodowa.pdf | 510,39 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons