Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/18281
Tytuł: Problematyczna natura ludzka a władza polityczna w koncepcji Davida Hume’a
Autor: Wroński, Lucjan
Słowa kluczowe: David Hume; społeczeństwo; władza państwowa
Data wydania: 2006
Źródło: "Studia Politicae Universitatis Silesiensis", T. 2, 2006, s. 33-38
Abstrakt: W liberalnej filozofii politycznej są obecne dwie zasady, które na pierwszy rzut oka wydają się trudne do pogodzenia, mianowicie uniwersalizm i melioryzm. Pierwsza mówi o stałości natury ludzkiej, w drugiej postuluje się możliwość doskonalenia instytucji życia społecznego. Myśliciele liberalni uważali człowieka za istotę ułomną. Odrzucali oni skrajny pesymizm antropologiczny w wersji augustyńskiej. Jednakże daleko im było do reprezentowanego przez J .J . Rousseau optymizmu, wyrażającego się w zdaniu: człowiek je st dobry z natury. Przyjmowali słabszą wersję pesymizmu, którą można sprowadzić do tezy, iż człowiek je st niebezpieczny, nie można mu całkowicie ufać. Na szczególną uwagę zasługuje w tym kontekście koncepcja D. Hume’a, który wiedzę o naturze ludzkiej zamierzał zbudować, posługując się eksperymentem i doświadczeniem. Doświadczenie historyczne wskazuje na ograniczoną życzliwość ludzi, jednakże, paradoksalnie, próby tworzenia ładu społecznego opierają się właśnie na potrzebie wzajemnego zaufania. Stąd taka waga władzy politycznej odwołującej się do przymusu i do perswazji [...].
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/18281
ISSN: 1895-3492
2353-9747
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Wronski_Problematyczna_natura.pdf409,15 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons