http://hdl.handle.net/20.500.12128/18339
Title: | Ambony typu lubiąskiego i lubiąsko-głogowskiego w sztuce barokowej Śląska oraz Wielkopolski : geneza, ewolucja i migracja form |
Authors: | Kolbiarz, Artur |
Keywords: | rzeźba barokowa na Śląsku; rzeźba barokowa w Wielkopolsce; kościół klasztorny w Lubiążu; Matthias Steinl; Jean Le Pautre |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | "Liturgia Sacra" T. 56, Nr 2 (2020), s. 301-334 |
Abstract: | Zaprojektowana przez Matthiasa Steinla kazalnica z cysterskiego kościoła opackiego w Lubiążu była dziełem przełomowym dla rozwoju nowożytnych ambon na Śląsku. Jej popularność zaowocowała szeregiem repetycji, w których skala podobieństw i różnic względem pierwowzoru pozwala wprowadzić podział replikacji zabytku na dwa zbiory. Pierwszy dotyczy dzieł parafrazujących formy ambony lubiąskiej wzniesionych na przełomie XVII/XVIII w. i zasięgiem obejmuje centralny oraz południowo-wschodni fragment Dolnego Śląska, a także południowo-zachodnią część Górnego Śląska. W jego popularyzacji znaczącą rolę odegrał mecenat arystokracji śląskiej (zarówno świeckiej, jak i duchownej), patronat zakonów, a także ośrodek artystyczny we Wrocławiu. Drugi zbiór obejmuje zabytki łączące koncepcje lubiąskie z pomysłami zawartymi w ambonie z kolegiaty w Głogowie. Budowane w 2. ćw. XVIII w., zasięgiem objęły głównie pogranicze śląsko-wielkopolskie. W tym przypadku rolę ośrodka propagującego wzorzec najprawdopodobniej spełniał Głogów. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/18339 |
DOI: | 10.25167/ls.2000 |
ISSN: | 2391-9353 1234-4214 |
Appears in Collections: | Artykuły (W.Hum.) |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kolbiarz_Ambony_typu_lubiaskiego_i_lubiasko-glogowskiego_w_sztuce_barokowej_Slaska_oraz.pdf | 7,11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons License