Abstrakt: | Celem pracy jest uzasadnienie stanowiska pluralizmu aksjologicznego w obrębie religijnej interpretacji rzeczywistości; na przykładzie wybranych koncepcji w filozofii anglosaskiej (Alasdaira MacIntyre’a, Charlesa Taylora i Johna H. Hicka). Chodzi o taką interpretację tradycji judeochrześcijańskiej, która jest otwarta na dialog z innymi tradycjami, oraz dialog z takim światopoglądem, który przyjmuje przesłanki naturalistyczne (naukowe), ale odwołuje się do pewnego uniwersum etycznego. Wspólnym obszarem myślenia jest pryncypium aksjologiczne, określone przez takie wartości jak: godność osoby ludzkiej, ideę życzliwości, współczucia dla cierpiących, solidarności, tolerancji, szacunku dla życia. Pryncypium to jest wpisane w określony model argumentacji etycznej; przy czym takich modeli może być wiele. We wszystkich wielkich tradycjach religijnych (hinduizm, taoizm, konfucjanizm, buddyzm, judaizm, chrześcijaństwo, islam) takie wartości są zapisane, chociaż niekiedy nie są przestrzegane przez przedstawicieli danej tradycji. |