Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/18920
Tytuł: | Preferencje aksjologiczne dzieci i młodzieży z pogranicza polskoczeskiego : od wartości materialnych do postmaterialnych |
Autor: | Ogrodzka-Mazur, Ewa |
Słowa kluczowe: | wartości; preferencje aksjologiczne; edukacja wielo- i międzykulturowa; pogranicze kulturowe |
Data wydania: | 2016 |
Źródło: | "Edukacja Międzykulturowa" (2016), nr 5, s. 77-99 |
Abstrakt: | W opracowaniu scharakteryzowano przemiany w zakresie wartości
cenionych przez dzieci i młodzież z pogranicza polsko-czeskiego – odwołując się
do sformułowanych przez R. F. Ingleharta hipotez niedoboru i socjalizacji. Zakładają
one – po pierwsze – że priorytetowe wartości jednostki odzwierciedlają jej
środowisko społeczno-ekonomiczne, a przedmiotom, których jest w nim stosunkowo
niewiele, nadaje się subiektywnie wyższą wartość i – po drugie – podstawowa
struktura wartości jednostki odzwierciedla warunki, w jakich została ona
wychowana.
Przeprowadzenie badań w latach 1990–1991 oraz 2014–2015 – z wykorzystaniem
strategii porównań podłużnych, opartej na kryterium czasu – umożliwiło
poznanie czynników oddziałujących na preferencje aksjologiczne młodego pokolenia,
jak również przedstawienie względnej dynamiki zmiany i uchwycenie
wyznaczających ją mechanizmów. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/18920 |
ISSN: | 2299-4106 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|