Abstrakt: | Szkoła na obszarze zróżnicowanym kulturowo – będąc miejscem
codziennych kontaktów z Innymi, wzajemnego oddziaływania dziedzictwa kulturowego
oraz uczestnictwa w życiu społecznym różnych grup – zmaga się z różnymi
wyzwaniami i potrzebami, które stawiają przed nią społeczeństwo, różne
systemy oświatowe i grupy narodowe. Wśród wielu zadań realizowanych przez
szkołę w środowisku zróżnicowanym kulturowo szczególnego znaczenia nabierają
działania związane z kształtowaniem tożsamości uczniów na wielu płaszczyznach
(rodzinnej, regionalnej, narodowej, europejskiej). Celem artykułu jest ukazanie
specyfiki szkolnej edukacji, uwarunkowanej zarówno doświadczeniami z historycznej
przeszłości, świadomością narodową, jak również zachodzącymi procesami
integracji i globalizacji. Artykuł ma charakter przeglądowy, obejmuje syntezę
wybranych opracowań teoretycznych i komunikatów z badań publikowanych od
ponad 25 lat w serii „Edukacja Międzykulturowa”. |