Abstract: | Artykuł jest próbą poszukiwania i określenia zagrożeń dla autorytetu nauczyciela.
Czy nauczyciel może być autorytetem dla młodzieży? Co osłabia wizerunek współczesnego
nauczyciela? Ukazano szereg obszarów, w których występują zagrożenia
dla autorytetu nauczyciela, mniej lub bardziej zależnych od jego osoby. Podkreślono,
iż barierą dla autorytetu nauczyciela mogą być jego predyspozycje osobowościowe,
a właściwie ich brak mający swe źródła w procesie doboru, kształcenia i zatrudniania
nauczyciela, kontroli jego pracy i bezradności pedagogicznej w przypadku zauważonych
nieprawidłowości w pracy nauczyciela. Zwrócono uwagę, iż bariery środowiskowe
pozostają niepokonane przez nauczycieli, zwłaszcza o „wątpliwych” kompetencjach
zawodowych. Artykuł wskazuje, iż samo uświadamianie „utraty” autorytetu może
być początkiem zmian, początkiem odbudowywania autorytetu nauczyciela w oczach
ucznia i społeczeństwa. Podkreślono, że determinantem zmian autorytetu nauczyciela
jest jego pozytywna autoprezentacja — wysoka samoocena, samoakceptacja i wypływające
z niej ogólne poczucie własnej wartości oraz takie poczucie w sferze zawodowej.
To z kolei warunkują sukcesy zawodowe, postrzegane przez pryzmat indywidualnych
potrzeb i wartości nauczyciela. |